Kako da vas prevaranti na internetu ne pokradu i pokvare vam putovanje i odmor

Tekstovi o zaštiti, 21.07.2023, 11:30 AM

Kako da vas prevaranti na internetu ne pokradu i pokvare vam putovanje i odmor

Leto je, sezona odmora je u punom jeku, ali i prevara čije su mete turisti. Sa kakvim opasnostima se suočavaju putnici u sezoni odmora 2023. istraživali su stručnjaci kompanije Kaspersky.

Jedna od prevara u ovo doba godine su sajtovi koji imitiraju svima dobro poznat Booking.com, jedan od najpopularnijih sajtova za onlajn rezervacije hotela i apartmana. Prevaranti koji stoje iza lažnih sajtova žele da prikupe e-mail adrese koje se koriste kao korisnička imena, kao i lozinke za Booking.com naloge.

Osim turista, prevaranti pokušavaju da prevare i drugu najveću kategoriju korisnika Booking.com - vlasnike hotela i apartmana koji koriste veb sajt da privuku klijentelu. I za njih postoje lažni sajtovi na kojima žrtve unose korisnička imena i lozinke.

Da biste izbegli da i sami postanete žrtva ovakve prevare, uvek pažljivo proverite adresu veb sajta pre nego što unesete bilo kakve podatke. Ako niste sigurni koja bi prava adresa trebalo da bude, bolje je da proverite to pomoću pretraživača, pa čak i dobre stare Wikipedije.

I drugi najpoznatiji veb sajt za onlajn rezervaciju smeštaja, Airbnb, se zloupotrebljva na sličan način. Lažni Airbnb sajt koji je kopija originala, koji su primetili istraživači iz kompanije Kaspersky, nudi mogućnost iznajmljivanja atraktivnih stanova. Sajt uporno podseća posetioca da mora da izvrši bankovni transfer i prebaci novac agentu da bi potvrdio rezervaciju.

Podrazumeva se da će oni koji pošalju novac ostati bez njega i da zauzvrat neće dobiti ništa. Da biste izbegli ovako nešto, uvek pažljivo proverite adresu sajta pre nego što pošaljete novac vlasnicima sajta.

Manje ozbiljna prevara je ona sa sajtovima koji obećavaju vredne poklone za popunjavanje ankete o putovanjima. Na kraju ankete prevaranti obično od žrtve traže neke lične podatke: ime i prezime, adresu, broj telefona i ponekad podatke o plaćanju. Takvi podaci mogu se kasnije koristiti za sve vrste prevara - od krađe identiteta do hakovanja bankovnih računa. Što se tiče „nagrade“, ne nadajte joj se.

Ovu prevaru je lako izbeći - dovoljno je ne nasedati na obećanja o lako zarađenom novcu.

Još jedna tradicionalna meta za prevarante su putnici avio-kompanija. Lažni sajtovi avio-kompanija se iznova pojavljuju i naravno, što je veća avio-kompanija, veća je verovatnoća da će akreditivi njenih kupaca biti meta prevaranata.

Sve velike avio-kompanije imaju programe lojalnosti sa bonus poenima koji su neka vrsta valute. Ako sajber kriminalci uspeju da hakuju nečiji nalog koji ima dovoljno bonus poena, oni mogu kupiti kartu i prodati je po punoj ceni.

Osim toga, akreditivi za prijavu mogu se iskoristiti za hakovanje drugih naloga žrtve. Ovaj metod hakovanja ima velike šanse za uspeh, pošto je korišćenje iste lozinke za više naloga nažalost i dalje uobičajena praksa. Dakle, lozinka za nalog programa lojalnosti avio-kompanije može da bude i lozinka za e-mail nalog.

Istraživači kompanije Kaspersky su ove godine primetili, kako kažu, prilično nekonvencionalan metod prevare kupaca avio karata koji putuju u Veliku Britaniju. Prevaranti koji se predstavljaju kao zaposleni u turističkim agencijama nude karte po izuzetno atraktivnim cenama. Nakon uplate, rezervacija se pojavljuje u svim sistemima i potpuno je stvarna.

Međutim, prevaranti zapravo ne kupuju karte, već koriste uslugu privremene rezervacije karata koja se koristi u mnogim sistemima za rezervaciju i ne košta više od nekoliko desetina dolara. Rezervaciji se dodeljuje PNR - šestocifreni alfanumerički kod koji omogućava da proverite rezervaciju na veb sajtu avio-kompanije.

Naravno, pošto prevaranti nikada ne kupe kartu, kada istekne vreme rezervacije, razliku između plaćene nepostojeće karte i dvadesetak dolara potrošenih na uslugu rezervacije prevaranti stavljaju u džep.

Postoji način da se proverite da li ste platili kartu a ne rezervaciju. U informacijama o rezervaciji potražite 13-cifreni broj karte (na primer, 123-4567890123), a ne šestocifreni PNR (na primer, A1B2C3). Ako postoji broj karte, to znači da je karta plaćena i izdata i da nemate o čemu da brinete.

I na kraju, nekoliko saveta o tome kako da se zaštitite od prevaranata i ne pokvarite sebi odmor:

# Prilikom kupovine avio karata, kao i rezervacije hotela i apartmana, koristite samo renomirane veb sajtove.

# Ako je moguće, kupite kartu direktno na sajtu avio-kompanije. Možda je malo skuplje, ali je uvek sigurnije.

# Nemojte da vas zavara obećanje nagrada ili bajkovito niske cene. Ako je sir besplatan, verovatno je u mišolovci.

# Pažljivo proverite adresu sajta na kome ste.

# Dobro proverite URL stranice pre nego što unesete bilo koju važnu informaciju: korisničko ime i lozinku, broj platne kartice itd.

# Nikada ni sa kim ne delite brojeve rezervacija, niti postavljajte fotografije avio karata sa vidljivim bar kodom ili PNR-om na društvenim mrežama.

# Nekoliko dana pre datuma polaska, proverite sve rezervacije. Ako postoji problem sa rezervacijom, bolje je da ga rešite unapred, a ne na aerodromu ili recepciji hotela.

# Koristite pouzdan antivirus sa ugrađenom zaštitom od onlajn prevara i fišinga na svim svojim uređajima koji će vas upozoriti na sajtove koje treba izbegavati.

Foto: Kindel Media


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

8 najčešćih prevara sa kojima se možete susresti ako koristite aplikaciju Telegram

8 najčešćih prevara sa kojima se možete susresti ako koristite aplikaciju Telegram

Telegram je popularna aplikacija među prevarantima iz nekoliko razloga. Prvo, nudi visok nivo anonimnosti, jer se korisnici mogu prijaviti bez otkriv... Dalje

Oglašivači dele podatke o korisnicima interneta sa obaveštajnim agencijama

Oglašivači dele podatke o korisnicima interneta sa obaveštajnim agencijama

Svaki klik na veb sajt, svako skrolovanje u mobilnoj aplikaciji i svaka reč koju unesete u pretragu prate desetine tehnoloških i marketing kompanija... Dalje

Šta ne treba deliti sa AI čet-botovima

Šta ne treba deliti sa AI čet-botovima

AI čet-botovi su postali izuzetno popularni i korisni alati za dobijanje informacija, saveta i pomoći o raznim temama. Možete ih koristiti za krei... Dalje

Zašto sajber kriminalci sve češće koriste PDF-ove za napade

Zašto sajber kriminalci sve češće koriste PDF-ove za napade

Sajber kriminalci koriste stari medij (PDF-ove) na nov i opasan način, upozoravaju istraživači kompanije Avast. PDF-ovi su postali sinonim za prakt... Dalje

Kako da sa Googlea, Facebooka, Instagrama i TikToka uklonite fotografije vaše dece koje su postavili drugi

Kako da sa Googlea, Facebooka, Instagrama i TikToka uklonite fotografije vaše dece koje su postavili drugi

Mnogi roditelji postaju svesni rizika povezanih sa deljenjem fotografija i video snimaka dece na internetu. Međutim, pojavljuje se nova, zabrinjavaju... Dalje