Facebook krši evropske zakone prateći sve koji posete Facebookov sajt

Društvene mreže, 02.04.2015, 09:00 AM

Facebook krši evropske zakone prateći sve koji posete Facebookov sajt

Facebook prati svakog ko poseti njegov sajt, uključujući i ljude koji nemaju nalog na društvenoj mreži. Šta više, Facebook nastavlja da prati korisnike koji su se odjavili sa ciljanih oglasa, bez obzira da li su korisnici društvene mreže ili nisu, otkrili su istraživači sa dva belgjska univerziteta.

Istraživači sa univerziteta Leuven i Vrije dopunili su svoju analizu koju su objavili u februaru a koja se odnosila na Facebookova nova pravila i uslove. Analiza koju su istraživači obavili na zahtev belgijskog Povereništva za zaštitu podataka pokazala je da nova Facebookova pravila koja se primenjuju od ove godine, krše evropske zakone.

Posle ovih početnih otkrića, istraživači su sproveli tehničku analizu Facebookove tehnike praćanja. Oni su se fokusirali na tehnike praćenja kod kojih se koriste pluginovi kao što je dugme “Like” koje se koristi na više od 13 miliona web sajtova, a testirali su i šta se dešava kada korisnici odaberu da ih oglašivači ne prate.

Ispostavilo se da Facebook ostavlja kolačić u browseru svakog ko poseti web stranicu koja pripada facebook.com domenu, čak i ako osoba nije korisnik Facebooka. Kolačić koji postavlja Facebook, nazvan “datr”, sadrži jedinstveni identifikator a njegov datum isteka je dve godine.

Facebook korisnici takođe dobijaju niz dodatnih kolačića koji identifikuju korisnika.

Kada su ovi kolačići postavljeni, Facebook dobija informacije od njih prilikom svake sledeće posete korisnika sajtu koji ima Facebook plugin. Ovi kolačići daju Facebooku informacije kao što su URL stranice koju je korisnik posetio, kao i informacije o browseru i operativnom sistemu.

To znači da Facebook po defaultu prati svoje korisnike, zbog oglašavanja, i na drugim sajtovima. Izbor korisnika da ne bude praćen nije od pomoći, kažu istraživači. Prema njihovim rečima, Facebook će nastaviti praćenje čak i ako korisnik nema nalog na Facebooku i čak ako se na web sajtu Evropske alijanse za digitalno oglašavanje opredelio da ne bude praćen.

Facebook korisnici se sveobuhvatno prate. Čak i kada korisnik deaktivira Facebook nalog, Facebook će i dalje ostavljati kolačiće koji identifikuju bivšeg korisnika, kažu istraživači.

Šta više, ako korisnik izabere da ne bude praćen, Facebook će i dalje dobijati informacije o posetama eksternim sajtovima koji sadrže Facebook pluginove. Jedino što se menja je da Facebook obećava da neće više koristiti te informacije za ciljano oglašavanje, ali istraživači nisu mogli da potvrde da je to zaista tako.

Problem sa ovakvom praksom je što se kolačići postavljaju bez pristanka korisnika, što je prema evropskim zakonima dozvoljeno samo ako je neophodno. Facebook tvrdi da "datr" kolačić igra ključnu ulogu u bezbednosti i integritetu funkcija sajta. Međutim, "datr" kolačić se koristi u EU kada korisnik izabere da ne želi ciljano oglašavanje, ali se u sličnim okolnostima ne koristi u SAD i Kanadi, te je stoga teško poverovati da je "datr" tu isključivo zbog bezbednosti, kažu istraživači.

Korisnicima koji žele da se zaštite od praćenja oglašivača, istraživači savetuju da koriste dodatke za browser kao što su Privacy Badger, Ghostery i Disconnect, koji blokiraju praćenje.

Facebook je ovaj izveštaj belgijskih istraživača ocenio kao netačan, a portparolka kompanije je rekla da je sve što je netačno u ovom izveštaju detaljno objašnjeno belgijskom povereništvu za zaštitu privatnosti nakon što je objavljen nacrt ovog izveštaja.

Iz kompanije je objašnjeno da je korišćenje kolačića za odjavljene naloge standardna, prihvatljiva i zakonita praksa koju godinama koriste i Facebook i mnogu drugi web sajtovi. Facebook kaže da se ovi kolačići koriste za identifikaciju i onemogućavanje naloga spamera, oporavak informacija naloga i pružanje dodatnih sigurnosnih funkcija kao što su obaveštenja o prijavljivanju i odobrenja za prijavljivanje. Facebook koristi kolačiće da bi isporučio, odabrao, procenio, izmerio i razumeo oglase koji se prikazuju na Facebooku i izvan njega, uključujući i oglase koje prikazuju partneri ili koji se prikazuju u ime partnera.

Kolačići se postavljaju i korisnicima koji nisu Facebookovi korisnicia koji su posetili facebook.com, da bi se zaštitili Facebookovi servisi i ljudi koji koriste Faceboook od malicioznih aktivnosti. Oni mogu pomoći da se otkriju i spreče DoS napadi i masovno kreiranje lažnih naloga, kažu iz kompanije.

U Facebooku su uvereni da su njihova nova pravila u skladu sa evropksim zakonima, a portparolka kompanije je istakla da se promene pravila redovno proveravaju sa irskim Povereništvom za zaštitu podataka, koje je evropsko regulatorno telo za Facebook.

Ipak, Facebook će morati da se suoči i sa regulatornim telima drugih država, jer su belgijsko, holandsko i nemačko regulatorno telo za zaštitu privatosti započeli istragu u vezi promene pravila Facebooka, a ove tri zemlje su formirale i radne grupe sa zadatkom da ispitaju da li nova politika možda krše evropske zakone o privatnosti.

Portparolka belgijskog Povereništva za zaštitu privatnosti je rekla da će ovaj izveštaj biti razmotren, ali da je u ovom trenutku rano donositi bilo kakve zaključke. Ako se ispostavi da je Facebook prekršio zakon, povereništvo se nada da će sa kompanijom doći do prijateljskog sporazuma, ali ako to ne bude moguće, Facebook bi mogao biti tužen a to bi bila ekstremna mera, rekla je predstavnica povereništva.


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

TikTok kažnjen zbog štetnog sadržaja koji je preporučivan maloletnim korisnicima

TikTok kažnjen zbog štetnog sadržaja koji je preporučivan maloletnim korisnicima

Italijanska regulatorno telo za zaštitu konkurencije kaznilo je TikTok sa 10 miliona evra jer nije zaštitio korisnike od opasne igre poznate kao Fre... Dalje

Investicione prevare u reklamama na Facebooku

Investicione prevare u reklamama na Facebooku

Istraživači sajber bezbednosti iz firme Infoblox upozorili su korisnike na grupu Savvy Seahorse koja koristi Facebook reklame da bi prevarila korisn... Dalje

Prevaranti na X-u tražili donacije sa hakovanog naloga Metjua Perija

Prevaranti na X-u tražili donacije sa hakovanog naloga Metjua Perija

Zvanični nalog Metjua Perija na X-u (nekadašnji Twitter) je hakovan, a oni koji su to uradili zatražili su donacije od obožavalaca pokojnog glumca... Dalje

Od zabave do gubitka podataka: Mračna strana Facebook kvizova

Od zabave do gubitka podataka: Mračna strana Facebook kvizova

Sećate li se svih onih naizgled bezazlenih kvizova na društvenim mrežama? Iako su mnogima zabavni, oni su zapravo ozbiljan rizik za privatnost i b... Dalje

Evropska komisija pokreće istragu o TikToku zbog kršenja zakona EU o zaštiti i privatnosti dece

Evropska komisija pokreće istragu o TikToku zbog kršenja zakona EU o zaštiti i privatnosti dece

Evropska komisija otvorila je istragu o TikToku zbog sumnje da krši pravila Evropske unije o zaštiti dece, transparentnosti oglašavanja, pristupa p... Dalje