Sajber kriminal na društvenim mrežama

Društvene mreže, 15.10.2014, 09:40 AM

Sajber kriminal na društvenim mrežama

Prema rezultatima istraživanja (pdf) koje su sprovele kompanije Kaspersky Lab i B2B International, samo mali broj ispitanika razume rizike vezane za aktivno korišćenje društvenih mreža. Najviše rizikuju oni koji za pristup društvenim mrežama koriste mobilne uređaje.

Istraživanje je pokazalo da je komunikacija putem društvenih mreža jedna od najpopularnijih aktivnosti na internetu. Društvene mreže su treća najpopularnija aktivnost, posle proveravanja pošte i čitanja, a na mobilnim uređajima čak i popularnija, gde zauzimaju drugo mesto.

Istovremeno, 78% ispitanika ne smatra da su hakeri na bilo koji način zainteresovani za njih ili čak i ne razmišljaju o ovom problemu. Svaki deseti korisnik deli privatne informacije sa nepoznatim ljudima, dok čak 15 odsto učesnika u istraživanju koristi društvene mreže za deljenje informacija koje nikada ne bi otkrili u stvarnom životu. Dalje, 12% ispitanika unosi svoje podatke online, dok su povezani na javnu Wi-Fi mrežu. Samo 18% misli da otkriva više nego što bi trebalo na društvenim mrežama, a samo 7% ispitanika navodi da su podaci za prijavljivanje na društvenu mrežu jedan od tri tipa informacija čijeg se gubitka najviše plaše.

Nemarno ponašanje korisnika može da dovede do neprijatnih posledica. Napadači često pretražuju društvene mreže u potrazi za informacijama koje korisnici slučajno ostave. Ove informacije mogu im pomoći da počine zločin: email adrese mogu biti iskorišćene za razne prevare; neke informacije mogu da im pomognu da otkriju lozinku ili lokaciju korisnika, i mnogo više. S druge strane, pristup korisničkom nalogu sajber kriminalcu može da pruži mnogo više mogućnosti, uključujući slanje malicioznih linkova i fajlova žrtvinim „prijateljima“, krađu ličnih podataka koje će kasnije prodati na crnom tržištu itd.

Statistika je pokazala da interes hakera za društvene mreže ne jenjava. Prema podacima Kaspersky Security Network, 2013. godine proizvodi Kaspersky Lab blokirali su više od 600 miliona pokušaja posete fišing stranicama, a preko 35% ovih stranica imitirale su sajtove društvenih mreža. Istraživanje je takođe pokazalo da se 40% korisnika susrelo sa sumnjivim porukama koje ih upućuju na nepoznati link ili na preuzimanje potencijalno malicioznog fajla, a 21% korisnika primilo je email koji je navodno poslat sa društvene mreže u nameri da se dobiju akreditivi tog korisnika za prijavljivanje na društvenu mrežu.

Povrh toga, korisnici mobilnih uređaja se često nalaze u još većoj opasnosti: samo 6% ispitanika izjavilo je da su hakeri uspeli da preuzmu njihov nalog na društvenoj mreži, dok među vlasnicima Android tableta ova cifra iznosi 13%. Pored toga, broj žrtava varira ne samo u zavisnosti od korišćenog uređaja već i od mesta prebivališta: neovlašćeni pristup nalozima na društvenim mrežama prijavilo je 16% korisnika u Kini i regionu Azija-Pacifik, 19% u Rusiji, a samo 2% u Japanu i 4% u Severnoj Americi.

Kako ne bi postali žrtva prevaranata na društvenim mrežama, korisnicima se preporučuje da slede nekoliko jednostavnih pravila:

  • Koristite jake lozinke za vaše naloge i onemogućite „auto-complete“ funkciju, naročito ukoliko se prijavljujete sa svog smartfona ili tableta;
  • Ograničite količinu informacija koje delite na mreži: podelite „prijatelje“ u grupe, tako da možete da delite veoma lične informacije samo sa onima kojima verujete;
  • Nemojte preuzimati fajlove i nemojte otvarati linkove, ukoliko niste sigurni ko vam ih šalje i zbog čega;
  • Pre nego što ukucate svoje akreditive, uverite se da stranica nije lažna, napravljena u cilju krađe vašeg korisničkog imena i lozinke;
  • Nastojite da koristite sigurnu konekciju, ukoliko je to moguće, i nemojte unositi svoje podatke za prijavljivanje kada se povežete na bilo koji hotspot na koji naiđete;
  • I najvažnije - uverite se da je uređaj koji koristite za aktivnosti na društvenim mrežama dobro zaštićen; koristite lozinku za pristup uređaju i pouzdano rešenje za zaštitu.


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Meta testira alate za Instagram i Facebook koji treba da spreče seksualne ucene i zloupotrebu intimnih slika

Meta testira alate za Instagram i Facebook koji treba da spreče seksualne ucene i zloupotrebu intimnih slika

Meta je objavila da će uskoro početi da testira novu funkciju zaštite od golotinje u Instagram DM-ovima, koja zamagljuje slike za koje se otkrije d... Dalje

TikTok kažnjen zbog štetnog sadržaja koji je preporučivan maloletnim korisnicima

TikTok kažnjen zbog štetnog sadržaja koji je preporučivan maloletnim korisnicima

Italijanska regulatorno telo za zaštitu konkurencije kaznilo je TikTok sa 10 miliona evra jer nije zaštitio korisnike od opasne igre poznate kao Fre... Dalje

Investicione prevare u reklamama na Facebooku

Investicione prevare u reklamama na Facebooku

Istraživači sajber bezbednosti iz firme Infoblox upozorili su korisnike na grupu Savvy Seahorse koja koristi Facebook reklame da bi prevarila korisn... Dalje

Prevaranti na X-u tražili donacije sa hakovanog naloga Metjua Perija

Prevaranti na X-u tražili donacije sa hakovanog naloga Metjua Perija

Zvanični nalog Metjua Perija na X-u (nekadašnji Twitter) je hakovan, a oni koji su to uradili zatražili su donacije od obožavalaca pokojnog glumca... Dalje

Od zabave do gubitka podataka: Mračna strana Facebook kvizova

Od zabave do gubitka podataka: Mračna strana Facebook kvizova

Sećate li se svih onih naizgled bezazlenih kvizova na društvenim mrežama? Iako su mnogima zabavni, oni su zapravo ozbiljan rizik za privatnost i b... Dalje