Vaše aplikacije znaju gde ste bili sinoć, i ne - nemaju namere da kriju vaše tajne

Mobilni telefoni, 14.12.2018, 01:00 AM

Vaše aplikacije znaju gde ste bili sinoć, i ne - nemaju namere da kriju vaše tajne

Nije tajna da aplikacije koje preuzmemo i instaliramo na našim pametnim telefonima prate naše kretanje i prenose te informacije trećim licima bez naše saglasnosti. Prošle godine Google je uhvaćen kako prikuplja podatke o lokaciji korisnika Androida, čak i kada je usluga lociranja uređaja bila isključena. Mediji su izveštavali i o aplikacijama Grindr, Facebook i fitnes aplikaciji Polar Flow koje su prikupljale podatke o lokaciji i kretanju korisnika, a podaci koje je ova poslednja aplikacija prikupljala bili su čak dostupni na internetu.

Kako piše New York Times, ove aplikacije su postale mnogo sofisticiranije u smislu tehnologije i savršenog pokrivanja svog biznisa sa onim što bi se moglo praktično nazvati špijuniranjem korisnika.

Prema najnovijem istraživanju New York Timesa, mnoge popularne i naizgled bezopasne Android i iOS aplikacije prate našu lokaciju tokom dana, i to svih sedam dana u nedelji. Aplikacija za koju mislite da vas obaveštava o tome kakve su vremenske prilike napolju ili aplikacije koje vam donose najnovije vesti nisu ni najmanje bezazlene. One ne samo da prikupljaju informacije o vama, već ih i prodaju trećim licima.

Na primer, analiza mobilnih podataka jedne korisnice, koja živi u državi Njujork, otkrila je da je njena lokacija u određenom periodu zabeležena preko 8600 puta, u proseku jednom na svaki 21 minut. To znači da je njeno kretanje od jutra do večeri bilo praćeno, što je uključivalo njen put od kuće do radnog mesta, odlazak u teretanu, sastanke i posete kući njenog bivšeg dečka.

Oko 75 kompanija dobija podatke o lokaciji o skoro 200 miliona američkih građana i koristi ih za oglašavanje na lokalnom tržištu, a rezultat toga biće zarada od 21 milijardu dolara u 2018. godini.

Izveštaj New York Timesa takođe otkriva da kompanije nisu previše zainteresovane za identitete korisnika, već za obrasce koje otkrivaju podaci o potrošačima. Informacije se ne prenose sa korisničkim brojem telefona, već sa jedinstvenim ID-jem. Međutim, oni koji imaju pristup neobrađenim podacima mogu lako identifikovati, ili čak i pratiti osobu čije podatke imaju. Ali kompanije tvrde da je ovo fer igra.

U izveštaju se naglašava i to što su prilikom traženja dozvola u trenutku kada se aplikacija preuzima, korisnici često pogrešno informisani. To znači da aplikacija može navesti da joj treba pristup podacima o lokaciji koji treba da joj pomognu da korisnicima šalje obaveštenja o stanju u saobraćaju, ali ne navodi da će podaci biti deljeni ili prodati. Kada se ispituje politika privatnosti aplikacije, ove informacije su nejasne.

U nekim slučajevima su podaci ažurirani preko 14000 puta u jednom danu. Kompanije koje kupuju ove podatke koriste ih za prodaju, analizu ili upotrebu u reklamne svrhe, kao i pružanje usluga maloprodajnim objektima kako bi dobili uvid u ponašanje potrošača.

"Informacije o lokaciji mogu otkriti neke od najintimnijih detalja o životu osobe - bez obzira da li ste posetili psihijatra, ili otišli na sastanak sa nekim sa kim možda izlazite. Nije u redu da se potrošači drže u neznanju kada je reč o tome kako su njihovi podaci prodaju i dele, i onda ih ostaviti u stanju da ne mogu da učine ništa", kaže za New York Times demokratski senator Ron Vajden.

S obzirom na to da se podaci dobijaju za veliki broj ljudi, kompanijama je lakše da utiču na javno mnjenje ili da manipulišu masama. Izveštaj zaključuje da nema besplatne aplikacije i da je vreme da preispitamo koliko cenimo naše podatke.


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Novi Android trojanac koristi push notifikacije telefona da bi odveo korisnike na sajtove gde mogu biti prevareni

Novi Android trojanac koristi push notifikacije telefona da bi odveo korisnike na sajtove gde mogu biti prevareni

Istraživači ruske firme Doctor Web otkrili su u Google Play prodavnici novog trojanca za Android koji koristi push notifikacije za preusmeravanje ko... Dalje

Huawei telefoni prikazivali reklame Booking.com na zaključanom ekranu

Huawei telefoni prikazivali reklame Booking.com na zaključanom ekranu

Huawei je uklonio reklame koje su se krajem prošle nedelje misteriozno pojavile na zaključanim ekranima nekoliko novih modela pametnih telefona. Kom... Dalje

Huawei: Ne brinite, Facebook i WhatsApp će raditi na našim telefonima

Huawei: Ne brinite, Facebook i WhatsApp će raditi na našim telefonima

Jedna od posledica zabrane za Huawei koju je vlada Sjedinjenih Država najavila sredinom maja je da kineska tehnološka kompanija više ne može da ko... Dalje

Svoj Android telefon možete koristiti kao sigurnosni ključ za dvofaktornu autentifikaciju na iOS uređajima

Svoj Android telefon možete koristiti kao sigurnosni ključ za dvofaktornu autentifikaciju na iOS uređajima

Google sada omogućava korisnicima iPad i iPhone uređaja da potvrde prijavljivanje na Google i Google Cloud usluge pomoću sigurnosnih ključeva ug... Dalje

Huawei pozvao programere Android aplikacija da svoje aplikacije objave u njegovoj prodavnici

Huawei pozvao programere Android aplikacija da svoje aplikacije objave u njegovoj prodavnici

Sredinom prošlog meseca, vest da je Google opozvao Huaweijevu Android licencu uzdrmala je tehnološku zajednicu ali i obične korisnike. Od tada smo ... Dalje