Aktivisti protiv ''terora banera kolačića'' na internetu

Vesti, 02.06.2021, 13:00 PM

Aktivisti protiv ''terora banera kolačića'' na internetu

Grupa aktivista za zaštitu privatnosti pokrenula je akciju protiv „terora banera kolačića“ na internetu, izveštava BBC.

Grupa Noyb, na čijem je čelu poznati austrijski zagovornik privatnosti Maks Šrems, saopštila je da je udruženje poslalo na stotine prigovora kompanijama za koje kaže da namerno otežavaju onemogućavanje praćenja kolačića.

„Po zakonu, korisnici moraju dobiti jasnu mogućnost za da ili ne“, kažu iz Noyba.

Kolačići se koriste u različite svrhe, ali jedna od njihovih glavnih primena je za praćenje u svrhu oglašavanja zbog čega vas oglasi za proizvod koji ste tražili „prate“ od jednog do drugog veb sajta.

Od dana kada je na snagu stupila Opšta uredba EU o zaštiti podataka (GDPR) 2018. godine, veb sajtovi su počeli da prikazuju vrlo istaknute iskačuće zahteve kojima se od korisnika, kada poseti neki sajt traži da prihvati kolačiće.

Noyb (skraćenica od „ne tiče vas se“) kaže da su ovi zahtevi dizajnirani da učine „izuzetno složenim klik na bilo šta osim na „prihvati“.

Da bi se borila protiv toga, grupa je stvorila automatizovani sistem za koji kaže da može da pronađe kršenja i automatski generiše žalbu prema GDPR-u. Noyb tvrdi da većina banera nije u skladu sa zahtevima GDPR-a.

Kazne koje predviđa GDPR mogu biti do 20 miliona evra ili 4% ukupnog prihoda kompanije, u zavisnosti od toga šta je veće.

U prvoj seriji žalbi, 81% sajtova nije imalo mogućnost odbijanja na prvoj stranici. Još 73% je koristilo boje i kontraste da bi navelo korisnike da kliknu na “prihvati”, a 90% nije pružilo lak način da povuku pristanak, navodi se u izveštaju grupe.

Noyb kaže da prvo podnosi nacrte žalbi za 10000 najposećenijih veb sajtova širom Evrope, zajedno sa uputstvima o tome kako promeniti postavke.

Ukoliko kompanije ne budu počele da se pridržavaju pravila u roku od mesec dana, Noyb će podneti formalne žalbe nadležnim institucijama.

„Ako uspeju, korisnici bi trebalo da vide jednostavne i jasne opcije „da ili ne“ na sve više veb sajtova u narednim mesecima“, rekla je grupa.

Šrems kaže da je ova kampanja osmišljena kao borba protiv čitave industrije konsultanata i dizajnera koja pravi “lude lavirinte klikova”. On kaže da je jasno da je ovo kršenje GDPR-a i da kompanije pokušavaju da od privatnosti naprave gnjavažu za korisnike.


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Od početka godine ransomware grupa Akira napala 250 organizacija od kojih je pokušala da naplati 42 miliona dolara

Od početka godine ransomware grupa Akira napala 250 organizacija od kojih je pokušala da naplati 42 miliona dolara

Da posao sa ransomwareom cveta pokazuju i podaci o ransomware grupi Akira koja je za manje od godinu dana rada iznudila milione od na stotine pogođen... Dalje

Microsoft je i dalje brend koji se najviše zloupotrebljava u phishing napadima

Microsoft je i dalje brend koji se najviše zloupotrebljava u phishing napadima

Prema podacima kompanije Check Point, Microsoft je brend koji se najviše zloupotrebljavao, u čak 38% svih phishing napada u prvom kvartalu 2024. Ovo... Dalje

Farmakokriminal na internetu: Facebook, X i Instagram preplavljeni oglasima za kopije poznatih lekova

Farmakokriminal na internetu: Facebook, X i Instagram preplavljeni oglasima za kopije poznatih lekova

Hiljade lažnih onlajn apoteka koje prodaju kopije lekova širom sveta, uključujući i kopije popularnog Ozempica, leka za lečenje dijabetesa tipa ... Dalje

Rusija i Ukrajina na vrhu prvog svetskog indeksa sajber kriminala

Rusija i Ukrajina na vrhu prvog svetskog indeksa sajber kriminala

Časopis PLOS ONE objavio je 10. aprila naučni rad pod nazivom „Mapiranje globalne geografije sajber kriminala sa svetskim indeksom sajber krim... Dalje

Prevare sa lažnim glasovnim porukama u porastu: LastPass objavio detalje o jednom takvom napadu na kompaniju

Prevare sa lažnim glasovnim porukama u porastu: LastPass objavio detalje o jednom takvom napadu na kompaniju

LastPass je objavio da su prevaranti pokušali da prevare jednog od zaposlenih u kompaniji koristeći lažnu glasovnu poruku izvršnog direktora Last... Dalje