Aktivisti protiv ''terora banera kolačića'' na internetu

Vesti, 02.06.2021, 13:00 PM

Aktivisti protiv ''terora banera kolačića'' na internetu

Grupa aktivista za zaštitu privatnosti pokrenula je akciju protiv „terora banera kolačića“ na internetu, izveštava BBC.

Grupa Noyb, na čijem je čelu poznati austrijski zagovornik privatnosti Maks Šrems, saopštila je da je udruženje poslalo na stotine prigovora kompanijama za koje kaže da namerno otežavaju onemogućavanje praćenja kolačića.

„Po zakonu, korisnici moraju dobiti jasnu mogućnost za da ili ne“, kažu iz Noyba.

Kolačići se koriste u različite svrhe, ali jedna od njihovih glavnih primena je za praćenje u svrhu oglašavanja zbog čega vas oglasi za proizvod koji ste tražili „prate“ od jednog do drugog veb sajta.

Od dana kada je na snagu stupila Opšta uredba EU o zaštiti podataka (GDPR) 2018. godine, veb sajtovi su počeli da prikazuju vrlo istaknute iskačuće zahteve kojima se od korisnika, kada poseti neki sajt traži da prihvati kolačiće.

Noyb (skraćenica od „ne tiče vas se“) kaže da su ovi zahtevi dizajnirani da učine „izuzetno složenim klik na bilo šta osim na „prihvati“.

Da bi se borila protiv toga, grupa je stvorila automatizovani sistem za koji kaže da može da pronađe kršenja i automatski generiše žalbu prema GDPR-u. Noyb tvrdi da većina banera nije u skladu sa zahtevima GDPR-a.

Kazne koje predviđa GDPR mogu biti do 20 miliona evra ili 4% ukupnog prihoda kompanije, u zavisnosti od toga šta je veće.

U prvoj seriji žalbi, 81% sajtova nije imalo mogućnost odbijanja na prvoj stranici. Još 73% je koristilo boje i kontraste da bi navelo korisnike da kliknu na “prihvati”, a 90% nije pružilo lak način da povuku pristanak, navodi se u izveštaju grupe.

Noyb kaže da prvo podnosi nacrte žalbi za 10000 najposećenijih veb sajtova širom Evrope, zajedno sa uputstvima o tome kako promeniti postavke.

Ukoliko kompanije ne budu počele da se pridržavaju pravila u roku od mesec dana, Noyb će podneti formalne žalbe nadležnim institucijama.

„Ako uspeju, korisnici bi trebalo da vide jednostavne i jasne opcije „da ili ne“ na sve više veb sajtova u narednim mesecima“, rekla je grupa.

Šrems kaže da je ova kampanja osmišljena kao borba protiv čitave industrije konsultanata i dizajnera koja pravi “lude lavirinte klikova”. On kaže da je jasno da je ovo kršenje GDPR-a i da kompanije pokušavaju da od privatnosti naprave gnjavažu za korisnike.


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

SAD uvele sankcije menjačnici kriptovaluta zbog pomoći ransomware bandama

SAD uvele sankcije menjačnici kriptovaluta zbog pomoći ransomware bandama

Ministarstvo finansija Sjedinjenih Država uvelo je sankcije portalu menjačnice kriptovaluta Suex zbog pomaganja ransomware i drugim grupama koje se ... Dalje

Facebook upozoren da njegove nove pametne naočare mogu ozbiljno da ugroze privatnost ljudi

Facebook upozoren da njegove nove pametne naočare mogu ozbiljno da ugroze privatnost ljudi

Vodeće regulatorno telo EU za pitanja privatnosti izrazilo je zabrinutost zbog Facebookovih pametnih Ray-Ban naočara koje tehnološki gigant sada p... Dalje

ExpressVPN stao iza svog direktora koji je umešan u špijunski skandal

ExpressVPN stao iza svog direktora koji je umešan u špijunski skandal

Prošle nedelje je objavljeno da je vodeća izraelska kompanija za sajber bezbednost, Kape Technologies, kupila ExpressVPN po ceni od skoro milijardu ... Dalje

Zašto cveta sajber kriminal na Telegramu

Zašto cveta sajber kriminal na Telegramu

Sajber kriminalci već godinama koriste Telegram, jer je šifrovan i lak za korišćenje. Prema istraživanju koje su sproveli Financial Times i Cybe... Dalje

Objavljen besplatni univerzalni ključ za dešifrovanje za žrtve ransomwarea REvil

Objavljen besplatni univerzalni ključ za dešifrovanje za žrtve ransomwarea REvil

Dobra vest za žrtve ransomwarea REvil: objavljen je besplatni univerzalni ključ za dešifrovanje fajlova koje je šifrovao ransomware. Kompanija Bit... Dalje