Grupe za zaštitu potrošača tuže Google: Otvaranje Google naloga je obmana i ''brzi put do nadzora''
Vesti, 05.07.2022, 11:30 AM

Grupe za zaštitu prava potrošača u Evropi podnele su novu seriju žalbi protiv Googlea optužujući kompaniju za obmanu u procesu otvaranja naloga za koji kažu da navodi korisnike da pristanu na opsežnu i invazivnu obradu njihovih podataka.
Tehnološki gigant profiliše vlasnike naloga u svrhu ciljanog oglašavanja oslanjajući se na saglasnost korisnika kao pravnu osnovu. Međutim, vodeći zakon EU o zaštiti podataka, Opšta uredba o zaštiti podataka (GDPR), postavlja jasne uslove o tome kako se pristanak korisnika mora dobiti da bi bio zakonit.
Pomenute grupe za zaštitu prava potrošača tvrde da je Googleov dizajn obmanjujući i da su korisnici prevareni da prihvate praćenje. One tvrde da dizajn koji tehnološki gigant primenjuje u procesu otvaranja naloga znatno olakšava korisnicima da pristanu na to da Google obrađuje njihove informacije kako bi im se prikazivali „personalizovani“ oglasi.
Opcije koje Google nudi a koje je opisao kao „ručna personalizacija“ zahtevaju od korisnika da preduzmu pet koraka i deset klikova („borba sa informacijama koje su nejasne, nepotpune i obmanjujuće“), a sa druge strane nudi opciju „Ekspresna personalizacija“ jednim klikom koja aktivira sveobuhvatno praćenje.
Podnosioci žalbi takođe ističu da Google ne nudi korisnicima opciju da „isključe“ sva praćenja jednim klikom, uz napomenu da Google zahteva otvaranje naloga kao uslov za korišćenje određenih proizvoda kompanije, kao što je podešavanje Android pametnog telefona.
Korisnici mogu i da dobrovoljno otvore Google nalog ali, u svakom slučaju, tehnološki gigant i dalje predstavlja „iskrivljene" opcije koje podstiču korisnike da pristanu na praćenje.
„Bez obzira na put koji korisnik odabere, Googleova obrada podataka je netransparentna i nepravedna, pri čemu se lični podaci korisnika koriste u svrhe koje su nejasne i dalekosežne“, tvrde podnosioci žalbi u saopštenju za javnost.
Jezik koji Google koristi u procesu registracije „nejasan, nepotpun i obmanjujući“ što navodi mnoge potrošače da biraju opcije koje su manje dobre za privatnost. Kao rezultat toga, „desetine miliona Evropljana su stavljeni na brzi put za nadzor kada su se prijavili na Google nalog“.
Žalbama koordinira grupa članica BEUC, poznata kao Evropska potrošačka organizacija.
Prema BEUC-u, žalbe su podnesene agencijama za zaštitu podataka u državama članicama EU, a podnosioci žalbi su organizacije članice u Francuskoj, Češkoj, Norveškoj, Grčkoj i Sloveniji. Takođe nemačka članica BEUC-a napisala je pismo upozorenja Googleu, pre mogućeg podnošenja građanske tužbe, dok su grupe za zaštitu prava potrošača u Holandiji, Danskoj i Švedskoj pisale svojim nacionalnim agencijama za zaštitu privatnosti podataka kako bi ih upozorile na ovakvu praksu.
„Znamo da poverenje potrošača zavisi od poštenja i transparentnosti - zbog čega smo svoj budući uspeh uložili u izgradnju sve jednostavnijih, pristupačnijih kontrola i davanje jasnijeg izbora ljudima”, rekao je portparol Googlea odgovarajući na ove žalbe. „Pozdravljamo priliku da se angažujemo na ovoj važnoj temi sa evropskim zagovornicima potrošača i regulatorima. Ljudi bi trebalo da budu u stanju da razumeju kako se podaci generišu korišćenjem internet usluga. Ako im se to ne sviđa, trebalo bi da budu u mogućnosti da učine nešto po tom pitanju.”
Portparol kompanije je takođe rekao da su različite opcije koje se predstavljaju kada neko otvara novi Google nalog „jasno označene i dizajnirane da budu jednostavne za razumevanje“. „Zasnovali smo ih na opsežnim istraživanjima i uputstvima DPA [agencije za zaštitu podataka] i povratnim informacijama testera. Posvećeni smo tome da obezbedimo da ovi izbori budu jasni i jednostavni“, dodao je on.

Izdvojeno
Da li su vaše lozinke među najslabijim lozinkama?

Analiza više od 19 milijardi procurelih lozinki otkrila je i dalje prisutnu, široko rasprostranjenu pojavu ponovne upotrebe slabih lozinki. Lozinke,... Dalje
Prevare sa „tajanstvenim kutijama“ kradu podatke sa platnih kartica i novac sa računa kupaca

Istraživači kompanije Bitdefender upozorili su veoma sofisticirane prevare putem pretplata, za koje sajber kriminalci koriste „neverovatno ube... Dalje
Nalozi trećine korisnika interneta hakovani prošle godine zbog slabe lozinke
.jpg)
Bar jedan onlajn nalog više od trećine (36%) ljudi prošle godine je hakovan zbog slabe ili ukradene lozinke, otkrilo je novo istraživanje FIDO al... Dalje
Google: Softverske ranjivosti nultog dana veoma tražene i sve ih je lakše nabaviti, a evo ko ih i zašto koristi
.jpg)
Sajber kriminalci su koristili najmanje 75 bezbednosnih ranjivosti za koje proizvođači softvera nisu znali - takozvane nulte ranjivosti - otkriva iz... Dalje
Microsoft glavna meta fišing napada, Mastercard se vratio na listu najčešće zloupotrebljavanih brendova

Microsoft je i dalje brend koji se najviše zloupotrebljava u fišing napadima. Ime tehnološkog giganta pojavljuje se u više od trećine (36%) svih ... Dalje
Pratite nas
Nagrade