Grupe za zaštitu potrošača tuže Google: Otvaranje Google naloga je obmana i ''brzi put do nadzora''

Vesti, 05.07.2022, 11:30 AM

Grupe za zaštitu potrošača tuže Google: Otvaranje Google naloga je obmana i ''brzi put do nadzora''

Grupe za zaštitu prava potrošača u Evropi podnele su novu seriju žalbi protiv Googlea optužujući kompaniju za obmanu u procesu otvaranja naloga za koji kažu da navodi korisnike da pristanu na opsežnu i invazivnu obradu njihovih podataka.

Tehnološki gigant profiliše vlasnike naloga u svrhu ciljanog oglašavanja oslanjajući se na saglasnost korisnika kao pravnu osnovu. Međutim, vodeći zakon EU o zaštiti podataka, Opšta uredba o zaštiti podataka (GDPR), postavlja jasne uslove o tome kako se pristanak korisnika mora dobiti da bi bio zakonit.

Pomenute grupe za zaštitu prava potrošača tvrde da je Googleov dizajn obmanjujući i da su korisnici prevareni da prihvate praćenje. One tvrde da dizajn koji tehnološki gigant primenjuje u procesu otvaranja naloga znatno olakšava korisnicima da pristanu na to da Google obrađuje njihove informacije kako bi im se prikazivali „personalizovani“ oglasi.

Opcije koje Google nudi a koje je opisao kao „ručna personalizacija“ zahtevaju od korisnika da preduzmu pet koraka i deset klikova („borba sa informacijama koje su nejasne, nepotpune i obmanjujuće“), a sa druge strane nudi opciju „Ekspresna personalizacija“ jednim klikom koja aktivira sveobuhvatno praćenje.

Podnosioci žalbi takođe ističu da Google ne nudi korisnicima opciju da „isključe“ sva praćenja jednim klikom, uz napomenu da Google zahteva otvaranje naloga kao uslov za korišćenje određenih proizvoda kompanije, kao što je podešavanje Android pametnog telefona.

Korisnici mogu i da dobrovoljno otvore Google nalog ali, u svakom slučaju, tehnološki gigant i dalje predstavlja „iskrivljene" opcije koje podstiču korisnike da pristanu na praćenje.

„Bez obzira na put koji korisnik odabere, Googleova obrada podataka je netransparentna i nepravedna, pri čemu se lični podaci korisnika koriste u svrhe koje su nejasne i dalekosežne“, tvrde podnosioci žalbi u saopštenju za javnost.

Jezik koji Google koristi u procesu registracije „nejasan, nepotpun i obmanjujući“ što navodi mnoge potrošače da biraju opcije koje su manje dobre za privatnost. Kao rezultat toga, „desetine miliona Evropljana su stavljeni na brzi put za nadzor kada su se prijavili na Google nalog“.

Žalbama koordinira grupa članica BEUC, poznata kao Evropska potrošačka organizacija.

Prema BEUC-u, žalbe su podnesene agencijama za zaštitu podataka u državama članicama EU, a podnosioci žalbi su organizacije članice u Francuskoj, Češkoj, Norveškoj, Grčkoj i Sloveniji. Takođe nemačka članica BEUC-a napisala je pismo upozorenja Googleu, pre mogućeg podnošenja građanske tužbe, dok su grupe za zaštitu prava potrošača u Holandiji, Danskoj i Švedskoj pisale svojim nacionalnim agencijama za zaštitu privatnosti podataka kako bi ih upozorile na ovakvu praksu.

„Znamo da poverenje potrošača zavisi od poštenja i transparentnosti - zbog čega smo svoj budući uspeh uložili u izgradnju sve jednostavnijih, pristupačnijih kontrola i davanje jasnijeg izbora ljudima”, rekao je portparol Googlea odgovarajući na ove žalbe. „Pozdravljamo priliku da se angažujemo na ovoj važnoj temi sa evropskim zagovornicima potrošača i regulatorima. Ljudi bi trebalo da budu u stanju da razumeju kako se podaci generišu korišćenjem internet usluga. Ako im se to ne sviđa, trebalo bi da budu u mogućnosti da učine nešto po tom pitanju.”

Portparol kompanije je takođe rekao da su različite opcije koje se predstavljaju kada neko otvara novi Google nalog „jasno označene i dizajnirane da budu jednostavne za razumevanje“. „Zasnovali smo ih na opsežnim istraživanjima i uputstvima DPA [agencije za zaštitu podataka] i povratnim informacijama testera. Posvećeni smo tome da obezbedimo da ovi izbori budu jasni i jednostavni“, dodao je on.


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Hakeri upali u Booking.com i Airbnb naloge, gosti hotela plaćali iste rezervacije dva puta

Hakeri upali u Booking.com i Airbnb naloge, gosti hotela plaćali iste rezervacije dva puta

Istraživači iz kompanije Sekoia.io otkrili su masovnu fišing kampanju koja koristi kompromitovane hotelske naloge za napade na ljude koji su rezerv... Dalje

Hakeri mogu prepravljati poruke i lažirati identitet u Microsoft Teamsu

Hakeri mogu prepravljati poruke i lažirati identitet u Microsoft Teamsu

Istraživači kompanije Check Point otkrili su ozbiljne bezbednosne propuste u Microsoft Teamsu, koji su omogućavali napadačima da se predstave kao ... Dalje

Google redizajnira reCAPTCHA: pametniji filter za botove

Google redizajnira reCAPTCHA: pametniji filter za botove

Google je najavio veliku nadogradnju svog besplatnog servisa reCAPTCHA, koji štiti veb sajtove od spama i zloupotrebe. Novi sistem sada inteligentno ... Dalje

Bez zvanične zabrane, Rusija blokira verifikaciju na Telegramu i WhatsAppu

Bez zvanične zabrane, Rusija blokira verifikaciju na Telegramu i WhatsAppu

Ruski korisnici sve teže mogu da se registruju na Telegram i WhatsApp, jer su ruski mobilni operateri počeli da blokiraju SMS i kodove za verifikaci... Dalje

WhatsApp uvodi passkey - kraj lozinkama za bekape

WhatsApp uvodi passkey - kraj lozinkama za bekape

WhatsApp je najavio da uvodi novu opciju zaštite razgovora - passkey-šifrovane bekape, koja korisnicima omogućava da šifruju rezervne kopije ćas... Dalje