Kako je pandemija uticala na sajber bezbednost u Srbiji

Vesti, 10.12.2020, 09:30 AM

Kako je pandemija uticala na sajber bezbednost u Srbiji

Pаndеmiја izаzvаnа nоvim коrоnа virusоm SARS-CoV-2 obeležila je godinu koja je skoro za nama i uticala na sve oblasti života. Rad na daljinu i nastavak poslovanja u „kućnim uslovima“ postao je realnost i bezbednosni izazov firmama i zaposlenima, ali i nova prilika za sajber kriminalce. Stručnjaci kompanije Kaspersky analizirali su kako je novonastala situacija uticala na sajber bezbednost u Srbiji.

Masovni prelazak na rad od kuće doveo je do mnogobrojnih promena u uobičajenom pristupu poslu, a posebno sajber bezbednosti. Zaposleni su morali da traže novu ravnotežu između poslovnog i privatnog života, dok su se kompanije suočile sa izazovom kako da obezbede bezbedno i neometano odvijanje rada u novonastalim okolnostima.

Globalno istraživanje kompanije Kaspersky iz aprila 2020. godine ukazalo je na zabrinjavajuću činjenicu da je tek nešto više od polovine zaposlenih za rad od kuće opremljeno korporacijskim uređajima (55%), a nešto manje (53%) VPN zaštitom veze kako bi se bezbedno povezivali na korporativnu mrežu. Isto istraživanje pokazalo je i da se više od četvrtine (27%) zaposlenih koji rade od kuće već susrelo sa e-mail porukama na temu COVID-19 infekcije koji su sadržali maliciozne fajlove.

„Nedugo po izbijanju pandemije, sajber kriminalci su počeli da koriste novonastalu situaciju kako bi osigurali veću uspešnost svojih napada. Kroz tehnike socijalnog inženjeringa COVID-19 tematika je poslužila prvenstveno pokretanju fišing kampanja i učestalijim napadima bankarskim trojancima usmerenim na krađu bankarskih podataka korisnika. Nedugo zatim, sajber kriminalci su uvideli značaj organizacija iz zdravstvenog sektora koje su postale nosioci borbe protiv pandemije. Niz DDoS i ransomware napada na bolnice, Svetsku zdravstvenu organizaciju ili kompanije koje su se bavile razvojem vakcine protiv COVID-19, bio je usmeren i na krađu podataka, ali i onemogućavanje njihovog normalnog funkcionisanja. Konačno, sajber kriminalci su svoje napore usmerili i na one koji rade od kuće, pa je broj napada na protokole za rad na daljinu globalno porastao za 242%, što je ogroman skok“ rekao je Miroslav Koren, generalni direktor kompanije Kaspersky za Istočnu Evropu.

Prema istraživanju kompanije Kaspersky, u Srbiji je tokom 2020. godine, a u odnosu na prošlu godinu, došlo do primetnog pada u broju napada na računare (-30,64%), kao i do pada u ukupnom broju detekcija malvera za mobilne uređaje (-32,62%). Kada je reč o bankarskim trojancima njihova aktivnost je manja u odnosu na proteklu godinu, međutim zabeležen je značajan porast u trećem kvartalu 2020. u odnosu na isti period prošle godine, čak 67,10%. Jedna od najzanimljivijih činjenica je da je, u odnosu na prošlu godinu, broj korisnika u Srbiji koji su bili pogođeni ransomwareom ove godine porastao za čak 143,16%, sa najvećim zabeleženim porastom u prva tri meseca ove godine (257,65%).

„Sajber kriminalci sve se ređe odlučuju za tradicionalne vrste napada i kreiranje malicioznog softvera za mobilne uređaje, a sve češće traže isplativije načine da iskoriste svoje znanje i veštine. Iako razvijenije ekonomije nude lukrativnije ciljeve i njihove kompanije predstavljaju najveće i najzanimljivije mete, iste te kompanije su uložile ogromne resurse u svoju zaštitu“, kaže Dragan Davidović, menadžer prodaje kompanije Kaspersky.

„Jedan od najefektivnijih modela zarade sajber kriminalaca jeste upravo targetiranje kompanija sa nižim stepenom zaštite, prvenstveno putem softvera za iznudu ili ransomwarea. Otud i ne čudi da je u prethodnom periodu rast ove vrste pretnji i u Srbiji u porastu od 70%, dok je broj korisnika koji su bili napadani porastao cak za 143%“, zaključio je Davidović.


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Microsoft je i dalje brend koji se najviše zloupotrebljava u phishing napadima

Microsoft je i dalje brend koji se najviše zloupotrebljava u phishing napadima

Prema podacima kompanije Check Point, Microsoft je brend koji se najviše zloupotrebljavao, u čak 38% svih phishing napada u prvom kvartalu 2024. Ovo... Dalje

Farmakokriminal na internetu: Facebook, X i Instagram preplavljeni oglasima za kopije poznatih lekova

Farmakokriminal na internetu: Facebook, X i Instagram preplavljeni oglasima za kopije poznatih lekova

Hiljade lažnih onlajn apoteka koje prodaju kopije lekova širom sveta, uključujući i kopije popularnog Ozempica, leka za lečenje dijabetesa tipa ... Dalje

Rusija i Ukrajina na vrhu prvog svetskog indeksa sajber kriminala

Rusija i Ukrajina na vrhu prvog svetskog indeksa sajber kriminala

Časopis PLOS ONE objavio je 10. aprila naučni rad pod nazivom „Mapiranje globalne geografije sajber kriminala sa svetskim indeksom sajber krim... Dalje

Prevare sa lažnim glasovnim porukama u porastu: LastPass objavio detalje o jednom takvom napadu na kompaniju

Prevare sa lažnim glasovnim porukama u porastu: LastPass objavio detalje o jednom takvom napadu na kompaniju

LastPass je objavio da su prevaranti pokušali da prevare jednog od zaposlenih u kompaniji koristeći lažnu glasovnu poruku izvršnog direktora Last... Dalje

Istraživanje otkriva da većina ljudi ima između 3 i 10 onlajn naloga, ali stvaran broj bi mogao biti i mnogo veći

Istraživanje otkriva da većina ljudi ima između 3 i 10 onlajn naloga, ali stvaran broj bi mogao biti i mnogo veći

Hteli to ili ne, onlajn nalozi su sada sastavni deo naših života. Broj naloga na mreži koje neko ima direktno je propcionalan šansi da postane žr... Dalje