Koliko nas zapravo Google prati čak i kad mislimo da ne može?

Vesti, 14.07.2025, 11:30 AM

Koliko nas zapravo Google prati čak i kad mislimo da ne može?

Koliko nas zapravo Google prati čak i kad mislimo da ne može?

Nova studija SafetyDetectives otkriva koliko je Google zapravo svuda oko nas na internetu. Čak i kad koristite privatne pretraživače poput DuckDuckGo, skrivanje od Google-ovih očiju nije baš tako jednostavno.

Istraživanje SafetyDetectives pokazuje da Google voli da zna sve o nama - njegovi alati za praćenje, poput Google Analytics-a, AdSense-a i YouTube video klipova, ugrađeni su u bezbroj sajtova. Ovi mehanizmi za praćenje pomažu Google-u da izgradi detaljne korisničke profile za ciljano oglašavanje i personalizaciju, tvrde istraživači. Oni su tu da prikupe podatke bilo da pretražujete recepte, čitate vesti ili gledate video ugrađen u neki članak.

Studija otkriva da se Google-ovo praćenje može smanjiti za 50% pomoću DuckDuckGo-a, posebno u zemljama sa strožim propisima o privatnosti poput Švajcarske i Švedske. Tamo Google Analytics, alat za analizu saobraćaja na veb-sajtovima, prati samo 14%-17% poseta DuckDuckGo-u, dok je pri korišćenju Google pretrag taj procenat od 45% do 50%.

Međutim, izveštaj je takođe otkrio da je u SAD slika manje ružičasta: čak i uz DuckDuckGo, više od 40% sajtova i dalje šalje podatke Google-u čak i kada se koristi DuckDuckGo. U Velikoj Britaniji stanje je nešto bolje - praćenje je palo sa 47% na Google-u na 29% pomoću DuckDuckGo-a, ali i dalje nije zanemarljivo.

Zanimljivo je da vrsta sadržaja kojem se pristupa igra ključnu ulogu u obimu prikupljanja podataka od strane Google-a: YouTube i pretraga proizvoda gotovo uvek pokreću Google-ove trackere. Sa druge strane, posete Wikipediji ili TikToku uglavnom prođu neopaženo.

Šta nas najviše špijunira? Najrasprostranjeniji špijun je, naravno, Google Analytics - skoro polovina sajtova u četiri navedene zemlje ga koristi. Zatim slede razni Google servisi: mape, fontovi, API-ji, Gtag i nezaobilazni YouTube klipovi. Čak i zemlje s jakim zakonima o privatnosti, poput Švajcarske, nisu imune.

Čak i uz propise poput GDPR-a koji pokušavaju da zaštite privatnost, studija jasno pokazuje da je Google-ova infrastruktura toliko ugrađena u internet da je potpuno „bekstvo“ prosečnom korisniku interneta gotovo nemoguće.

Možemo se truditi da koristimo alternativne pretraživače i alate, ali važno je znati da Google i dalje zna mnogo o nama i o tome gde smo na internetu. Realnost je da potpuna anonimnost na mreži ne postoji, ali svaki korak ka manjem praćenju ipak nije beznačajan.


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

ClickFix napad: lažni ChatGPT Atlas krade lozinke pomoću “copy-paste” trika

ClickFix napad: lažni ChatGPT Atlas krade lozinke pomoću “copy-paste” trika

ClickFix napadi beleže dramatičan rast od čak 517%. Iako naizgled jednostavan “copy-paste” trik, ovaj napad je postao je ozbiljna pretn... Dalje

Ažurirane ekstenzije za Chrome i Edge zarazile 4,3 miliona uređaja

Ažurirane ekstenzije za Chrome i Edge zarazile 4,3 miliona uređaja

Istraživači iz kompanije Koi Security upozoravaju na opsežnu i izuzetno dobro prikrivenu kampanju koja je zarazila uređaje 4,3 miliona korisnika v... Dalje

Procurelo 1,3 milijarde lozinki i 2 milijarde imejl adresa - proverite da li je i vaša među njima

Procurelo 1,3 milijarde lozinki i 2 milijarde imejl adresa - proverite da li je i vaša među njima

Ako niste skoro proveravali da li su vaše lozinke negde procurele, sada je pravi trenutak. U javnosti se pojavilo 1,3 milijarde jedinstvenih lozinki ... Dalje

OpenAI potvrdio curenje podataka - ChatGPT nalozi bezbedni

OpenAI potvrdio curenje podataka - ChatGPT nalozi bezbedni

OpenAI je potvrdio da je došlo do curenja podataka, ali ne zbog direktnog napada na njihove sisteme, već kompromitovanjem Mixpanel-a, analitičkog ... Dalje

Piratske kopije Battlefield 6 pune malvera

Piratske kopije Battlefield 6 pune malvera

Istraživači iz Bitdefender Labs-a upozorili su na novu kampanju koja cilja gejmere koji su u potrazi za „besplatnim“ ili hakovanim verzi... Dalje