Zašto i dalje „padamo“ na lažne mejlove i zašto obuka ne pomaže?
Vesti, 21.08.2025, 11:00 AM

Koliko god kompanije ulagale u obuku zaposlenih o sajber bezbednosti, prevaranti i dalje pobeđuju. Novo istraživanje pokazuje da čak i intenzivna obuka ne pravi gotovo nikakvu razliku u tome ko će kliknuti na link prevaranata.
Tokom osam meseci, istraživači sa Univerziteta u San Dijegu, Univerziteta u Čikagu i američkog Zdravstvenog centra San Dijego sproveli su deset simuliranih fišing kampanja sa više od 19.500 zaposlenih u jednom velikom američkom zdravstvenom sistemu. Rezultati su obeshrabrujući.
Ispostavilo je da zaposleni koji su upravo završili obuku nisu bili ništa otporniji na fišing. Takođe, oni koji su prošli kroz više klasičnih (statičkih) obuka imali su čak veću verovatnoću da će nasesti na fišing.
Jedini blagi pomak zabeležen je kod onih koji su dobili obuku u realnom vremenu - kada im se odmah po kliku na lažni link otvori edukativna stranica. Ali i to smanjenje rizika bilo je minimalno - svega 1,7%.
Rezultati eksperimenata pokazuju pravu sliku problema: 56% zaposlenih kliknulo je na najmanje jedan od deset fišing linkova tokom studije, 25,9% je palo test dva puta ili više, a 9,8% je naselo tri ili više puta. Jedan zaposleni uspeo je da klikne na link iz svih deset lažnih mejlova.
Najuspešnije prevare bile su one sa temama „iz svakodnevnog života“ - mejlovi o godišnjim odmorima, kodeksu oblačenja ili saobraćajnim kaznama, koji su prevarili više od 20% primalaca. Najefikasniji je bio mejl iz „ljudskih resursa“ sa naslovom: „Promenjena pravila o odmoru i bolovanju“, koji je prevario 30,8% zaposlenih.
I kada je obuka bila dostupna odmah nakon klika na lažni link, većina zaposlenih ju je ignorisala. Više od polovine je zatvorilo stranicu sa obukom u roku od 10 sekundi, a samo 24% je formalno završilo edukativni materijal.
Zaključak istraživača je da trening nije čarobni štapić i da ljudi, nažalost, ne uče na greškama.
Studija je pokazala da godišnji treninzi i klasične prezentacije ne rešavaju problem fišinga.
Istraživači predlažu da se budući napori fokusiraju na to kako povećati angažman korisnika i njihovu stvarnu pažnju tokom obuke - jer sama činjenica da su je „prošli“ ne znači da su je usvojili.

Izdvojeno
Apple objavio hitne zakrpe: opasna ranjivost već iskorišćena u napadima

Apple je objavio vanredna ažuriranja za iPhone, iPad i Mac, nakon što je otkrivena ranjivost koja se, prema priznanju kompanije, već koristi u cilj... Dalje
Zašto i dalje „padamo“ na lažne mejlove i zašto obuka ne pomaže?

Koliko god kompanije ulagale u obuku zaposlenih o sajber bezbednosti, prevaranti i dalje pobeđuju. Novo istraživanje pokazuje da čak i intenzivna o... Dalje
Ima neka tajna mreža: popularni VPN-ovi imaju istog vlasnika i iste bezbednosne greške

Novi izveštaj istraživačkog centra Citizen Lab otkriva mrežu popularnih VPN aplikacija koje, iako se predstavljaju kao odvojeni servisi, zapravo p... Dalje
FreeVPN.One: kada „besplatan VPN“ postane špijun

Jedna od najpopularnijih VPN ekstenzija za Chrome, FreeVPN.One, sa više od 100.000 preuzimanja, statusom “Verifikovano” na Chrome Web Sto... Dalje
Haker tvrdi da prodaje podatke za prijavu 15,8 miliona korisnika PayPala

Haker koji se predstavlja kao Chucky_BF prodaje 15,8 miliona PayPal prijava sa imejl adresama, lozinkama i URL-ovima. Podaci bi mogli biti iz logova i... Dalje
Pratite nas
Nagrade