Zašto i dalje „padamo“ na lažne mejlove i zašto obuka ne pomaže?
Vesti, 21.08.2025, 11:00 AM
Koliko god kompanije ulagale u obuku zaposlenih o sajber bezbednosti, prevaranti i dalje pobeđuju. Novo istraživanje pokazuje da čak i intenzivna obuka ne pravi gotovo nikakvu razliku u tome ko će kliknuti na link prevaranata.
Tokom osam meseci, istraživači sa Univerziteta u San Dijegu, Univerziteta u Čikagu i američkog Zdravstvenog centra San Dijego sproveli su deset simuliranih fišing kampanja sa više od 19.500 zaposlenih u jednom velikom američkom zdravstvenom sistemu. Rezultati su obeshrabrujući.
Ispostavilo je da zaposleni koji su upravo završili obuku nisu bili ništa otporniji na fišing. Takođe, oni koji su prošli kroz više klasičnih (statičkih) obuka imali su čak veću verovatnoću da će nasesti na fišing.
Jedini blagi pomak zabeležen je kod onih koji su dobili obuku u realnom vremenu - kada im se odmah po kliku na lažni link otvori edukativna stranica. Ali i to smanjenje rizika bilo je minimalno - svega 1,7%.
Rezultati eksperimenata pokazuju pravu sliku problema: 56% zaposlenih kliknulo je na najmanje jedan od deset fišing linkova tokom studije, 25,9% je palo test dva puta ili više, a 9,8% je naselo tri ili više puta. Jedan zaposleni uspeo je da klikne na link iz svih deset lažnih mejlova.
Najuspešnije prevare bile su one sa temama „iz svakodnevnog života“ - mejlovi o godišnjim odmorima, kodeksu oblačenja ili saobraćajnim kaznama, koji su prevarili više od 20% primalaca. Najefikasniji je bio mejl iz „ljudskih resursa“ sa naslovom: „Promenjena pravila o odmoru i bolovanju“, koji je prevario 30,8% zaposlenih.
I kada je obuka bila dostupna odmah nakon klika na lažni link, većina zaposlenih ju je ignorisala. Više od polovine je zatvorilo stranicu sa obukom u roku od 10 sekundi, a samo 24% je formalno završilo edukativni materijal.
Zaključak istraživača je da trening nije čarobni štapić i da ljudi, nažalost, ne uče na greškama.
Studija je pokazala da godišnji treninzi i klasične prezentacije ne rešavaju problem fišinga.
Istraživači predlažu da se budući napori fokusiraju na to kako povećati angažman korisnika i njihovu stvarnu pažnju tokom obuke - jer sama činjenica da su je „prošli“ ne znači da su je usvojili.
Izdvojeno
Grok otkriva kućne adrese običnih ljudi i daje savete za uhođenje
Grok, AI četbot kompanije xAI Elona Maska, ponovo je pokazao zabrinjavajuće ponašanje, ovog puta tako što je na zahtev korisnika otkrivao kućne a... Dalje
Predator: najopasniji špijunski softver na svetu se instalira preko običnih oglasa
Jedan jedini oglas učitan na sasvim legitimnom sajtu ili u aplikaciji dovoljan je da instalira Intellexin Predator, jedan od najnaprednijih komercija... Dalje
ClickFix napad: lažni ChatGPT Atlas krade lozinke pomoću “copy-paste” trika
ClickFix napadi beleže dramatičan rast od čak 517%. Iako naizgled jednostavan “copy-paste” trik, ovaj napad je postao je ozbiljna pretn... Dalje
Ažurirane ekstenzije za Chrome i Edge zarazile 4,3 miliona uređaja
Istraživači iz kompanije Koi Security upozoravaju na opsežnu i izuzetno dobro prikrivenu kampanju koja je zarazila uređaje 4,3 miliona korisnika v... Dalje
Procurelo 1,3 milijarde lozinki i 2 milijarde imejl adresa - proverite da li je i vaša među njima
Ako niste skoro proveravali da li su vaše lozinke negde procurele, sada je pravi trenutak. U javnosti se pojavilo 1,3 milijarde jedinstvenih lozinki ... Dalje
Pratite nas
Nagrade






Pratite nas preko RSS-a





