Skoro polovina korisnika mobilnih telefona svakodnevno se susreće sa prevarama
Mobilni telefoni, 12.06.2025, 11:30 AM

Skoro polovina (44%) korisnika mobilnih telefona navodi da su svakodnevno izloženi prevarama i pretnjama, a većina je zabrinuta zbog gubitka važnih fajlova, ali i gubitka produktivnosti, otkrio je novi izveštaj kompanije Malwarebytes „Tap, Swipe, Scam“, koja je anketirala 1300 odraslih korisnika mobilnih uređaja u SAD, Velikoj Britaniji, Austriji, Nemačkoj i Švajcarskoj.
Iako se izveštaj pre svega bavio ličnim uticajem takvih pretnji, one imaju sve veći uticaj na rizik u preduzećima s obzirom na veliki broj preduzeća koja dozvoljavaju korišćenje ličnih uređaja na poslu.
66% svih ispitanika priznalo je da je sve teže uočiti prevaru u legitimnim komunikacijama, a više od trećine (36%) je reklo da su u prošlosti bili žrtve prevara. Nešto više od trećine (36%) korisnika tvrdi da je doživelo infekciju malverom.
Ove pretnje dolaze putem različitih kanala povezanih sa mobilnim uređajima, najčešće imejla (65%), ali i telefonskih poziva (53%), SMS-a (50%), društvenih mreža (47%), aplikacija za razmenu poruka (40%) i „platformi za kupovinu/prodaju“ (36%).
Društveni inženjering je najčešća pretnja (53%), a petina (19%) ispitanika postaje žrtva. Ovo se poklapa sa odvojenim studijama koje su pratile rast fišinga povezanog sa mobilnim uređajima.
Studija kompanije Zimperium iz septembra 2024. godine tvrdila je da 82% svih fišing sajtova sada cilja mobilne uređaje, dok je ranije ove godine ista kompanija objavila podatke koji otkrivaju da su napadi mobilnog fišinga („mišing“) dostigli vrhunac u avgustu 2024. godine sa preko 1000 dnevno.
Prema podacima Malwarebytes-a, iznuda je takođe uobičajena, sa 17% žrtava ove vrste mobilnih pretnji, a 37% se susrelo sa jednom, uključujući ransomware (25%), seksualnu iznudu - sextortion (24%) i deepfake prevare (20%). Oko petine (18%) je čak reklo da je doživelo virtuelni pokušaj otmice.
Sve ovo uzima psihološki danak. Tri četvrtine ispitanika je reklo Malwarebytes-u da su doživeli emocionalnu štetu kao što su problemi sa mentalnim zdravljem (46%) ili ucenu/uznemiravanje (25%).
Dejvid Ruiz iz Malwarebytes-a je objasnio da su mobilne pretnje lične i tehničke prirode.
„Kako sajber pretnje postaju sofisticiranije i sajber kriminalci zaista usvajaju deepfake i AI tehnologije, moramo ići dalje od podizanja svesti i osnažiti korisnike pravim alatima i znanjem“, rekao je Ruiz. „Niko ne bi trebalo da prihvati prevare kao cenu digitalnog života. Nema sramote, želimo da ljudi budu sigurni da će uočiti, zaustaviti i prijaviti prevare, bez obzira koliko su intimne.“

Izdvojeno
Skoro polovina korisnika mobilnih telefona svakodnevno se susreće sa prevarama

Skoro polovina (44%) korisnika mobilnih telefona navodi da su svakodnevno izloženi prevarama i pretnjama, a većina je zabrinuta zbog gubitka važni... Dalje
Novi Android malver Crocodilus se širi u sve više zemalja

Sve je više sajber napada u kojima se koristi novi Android bankarski trojanac pod nazivom Crocodilus, a mete napada su pre svega korisnici u Evropi i... Dalje
Meta i Yandex zaobilaze zaštite Androida i tajno prate korisnike

U vremenu kada sve više korisnika preduzima korake da zaštite svoju digitalnu privatnost, korišćenjem VPN-ova, programa za blokiranje oglasa i re... Dalje
Google najavljuje bolju zaštitu od malvera, špijunaže i prevara za Android 16
.jpg)
Google je najavio poboljšanja funkcije Advanced Protection (Napredna zaštita) u Androidu 16 koja će pojačati odbranu od sofisticiranih špijunskih... Dalje
NSO grupa kažnjena sa 168 miliona dolara zbog špijuniranja korisnika WhatsApp-a

Proizvođač špijunskog softvera NSO grupa moraće da plati WhatsApp-u skoro 168 miliona dolara, više od četiri meseca nakon što je američki sud ... Dalje
Pratite nas
Nagrade