Skoro polovina korisnika mobilnih telefona svakodnevno se susreće sa prevarama
Mobilni telefoni, 12.06.2025, 11:30 AM
Skoro polovina (44%) korisnika mobilnih telefona navodi da su svakodnevno izloženi prevarama i pretnjama, a većina je zabrinuta zbog gubitka važnih fajlova, ali i gubitka produktivnosti, otkrio je novi izveštaj kompanije Malwarebytes „Tap, Swipe, Scam“, koja je anketirala 1300 odraslih korisnika mobilnih uređaja u SAD, Velikoj Britaniji, Austriji, Nemačkoj i Švajcarskoj.
Iako se izveštaj pre svega bavio ličnim uticajem takvih pretnji, one imaju sve veći uticaj na rizik u preduzećima s obzirom na veliki broj preduzeća koja dozvoljavaju korišćenje ličnih uređaja na poslu.
66% svih ispitanika priznalo je da je sve teže uočiti prevaru u legitimnim komunikacijama, a više od trećine (36%) je reklo da su u prošlosti bili žrtve prevara. Nešto više od trećine (36%) korisnika tvrdi da je doživelo infekciju malverom.
Ove pretnje dolaze putem različitih kanala povezanih sa mobilnim uređajima, najčešće imejla (65%), ali i telefonskih poziva (53%), SMS-a (50%), društvenih mreža (47%), aplikacija za razmenu poruka (40%) i „platformi za kupovinu/prodaju“ (36%).
Društveni inženjering je najčešća pretnja (53%), a petina (19%) ispitanika postaje žrtva. Ovo se poklapa sa odvojenim studijama koje su pratile rast fišinga povezanog sa mobilnim uređajima.
Studija kompanije Zimperium iz septembra 2024. godine tvrdila je da 82% svih fišing sajtova sada cilja mobilne uređaje, dok je ranije ove godine ista kompanija objavila podatke koji otkrivaju da su napadi mobilnog fišinga („mišing“) dostigli vrhunac u avgustu 2024. godine sa preko 1000 dnevno.
Prema podacima Malwarebytes-a, iznuda je takođe uobičajena, sa 17% žrtava ove vrste mobilnih pretnji, a 37% se susrelo sa jednom, uključujući ransomware (25%), seksualnu iznudu - sextortion (24%) i deepfake prevare (20%). Oko petine (18%) je čak reklo da je doživelo virtuelni pokušaj otmice.
Sve ovo uzima psihološki danak. Tri četvrtine ispitanika je reklo Malwarebytes-u da su doživeli emocionalnu štetu kao što su problemi sa mentalnim zdravljem (46%) ili ucenu/uznemiravanje (25%).
Dejvid Ruiz iz Malwarebytes-a je objasnio da su mobilne pretnje lične i tehničke prirode.
„Kako sajber pretnje postaju sofisticiranije i sajber kriminalci zaista usvajaju deepfake i AI tehnologije, moramo ići dalje od podizanja svesti i osnažiti korisnike pravim alatima i znanjem“, rekao je Ruiz. „Niko ne bi trebalo da prihvati prevare kao cenu digitalnog života. Nema sramote, želimo da ljudi budu sigurni da će uočiti, zaustaviti i prijaviti prevare, bez obzira koliko su intimne.“
Izdvojeno
Google uvodi novu zaštitu tokom poziva: Android upozorava na moguće prevare u realnom vremenu
Nekada je bilo lako prepoznati prevaru - loš engleski, čudne poruke, očigledno lažni pošiljaoci. Ali u poslednjih nekoliko godina prevaranti su p... Dalje
Google objavio zakrpe za ranjivosti koje se već koriste u napadima
Google je u svom najnovijem Android bezbednosnom biltenu otkrio 107 ranjivosti „nultog dana“ koje pogađaju Android i sve uređaje baziran... Dalje
Albiriox: novi Android bankarski malver daje kriminalcima potpunu kontrolu nad telefonom
Albiriox je novi Android bankarski malver koji omogućava napadačima potpunu daljinsku kontrolu nad zaraženim telefonom uživo, što je dovoljno da ... Dalje
Android „Quick Share“ sada podržava iOS „AirDrop“ – evo kako da ga bezbedno koristite
Google je objavio da Androidova funkcija „Quick Share“ sada radi i sa Appleovim AirDrop-om, omogućavajući dvosmernu, direktnu razmenu fa... Dalje
RadzaRat: nevidljivi Android špijun
Stručnjaci za sajber bezbednost u Certo Software-u otkrili su novi špijunski softver za Android nazvan RadzaRat. Ovaj trojanac je trenutno potpuno n... Dalje
Pratite nas
Nagrade






Pratite nas preko RSS-a





