Besplatno je najskuplje: Ličnim podacima internet korisnici plaćaju informacije sa interneta

Tekstovi o zaštiti, 26.05.2011, 04:20 AM

Besplatno je najskuplje: Ličnim podacima internet korisnici plaćaju informacije sa interneta

Ako je krađa identiteta nešto što vas uopšte ne brine, razmislite još jednom - takozvana reidentifikacija, odnosno identifikacija stvarnih ljudi pomoću anonimnih podataka je jedan od najvećih problema u savremenom digitalnom svetu.

Pol Om, vanredni profesor pravnog fakultet univerziteta u Koloradu kaže da brisanje ličnih podataka iz velikih baza podataka ne štiti našu privatnost onako kako smo ranije verovali.

Od ranije je poznato da je teoretski moguće povezati podatke koji se čine anonimnim sa informacijama koji prate te anonimne podatke. Količina podataka o sebi koje ostavljamo na internetu porasla je proporcionalno razvoju interneta i trendu društvenog umrežavanja, tako da korisnici na internetu ostavljaju sve više personalnih informacija. Imajući to u vidu, reidentifikacija nikada nije bila lakša, brža i jeftinija nego što je to danas slučaj.

Ipak, reidentifikacija zahteva motiv, ulaganje napora i vreme. I to je ono što prosečan internet korisnik ne razume pitajući se zašto bi iko imao bilo kakav motiv za reidentifikacijom njegovog identiteta.

Krenimo redom. Iluzorno je verovati da su informacije i servisi na internetu besplatni. Zapravo je reč o razmeni dobara.

Kako biste dobili pristup navodno besplatnim informacijama i servisima, morate da pristanete na uslov da svaki sajt koji posetite ima pravo da vas špijunira, i konstruiše sliku o vama na osnovu onoga što pregleđujete na sajtovima, uključujući tu i vrste sajtova koje posećujete, vreme koje provedete na određenim sajtovima, vaše potrošačke navike, političke stavove, bračni status i drugo.

Na osnovu prikupljenih podataka koji se pažljivo analiziraju, biće vam ponuđeni ciljani oglasi i reklame, zavisno od vašeg trenutnog ali i prethodnog ponašanja na internetu.

Ali prikupljanje podataka korisnika u ovu svrhu je samo kratkoročni cilj. Dugoročno gledano, informacije o vama, vaši lični podaci koje ste ostavili na internetu jer vam je sugerisano da će biti anonimni i zaštićeni, biće predmet trgovine, a krajnji cilj toga je naravno profit.

A i to je samo jedna strana priče. Druga, mračnija strana je zloupotreba podataka. Kompanije koje brane ovakav upad u privatni život korisnika koriste termine kao što su prediktivna analitika, profilisanje korisnika, segmentacija korisnika i druge koji ustvari znače jedno isto - špijuniranje korisnika i korišćenje njihovih ličnih podataka na način koji je sa stanovišta etike veoma sporan.

Kako to funkcioniše najbolje ilustruje primer koji je naveo Džoel Stejn, autor članka “Kako kompanije znaju sve o vama”:

“Neposredno po slanju email-a prijatelju u Teksasu da ću možda doći u grad, pojavio se tekstualni oglas u mom Gmail poštanskom sandučetu sa predlogom za restoran u Hjustonu.”

Na kraju, ako je sve ovo poznato, postavlja se pitanje zbog čega zakonodavci pridaju tako malo značaja ovom problemu. Najpre, čak i kompjuterski eksperti koji mnogo znaju o podacima ne pridaju ovom problemu značaj koji on zaslužuje. Od zakonodavaca se može očekivati još manje. Oni nemaju ni tehnička znanja i resurse niti moralnu hrabrost da se suoče sa ovim problemom i donesu odgovarajuće zakone za zaštitu internet korisnika. U tom smislu, prognoze su vrlo sumorne, i u dogledno vreme ne treba očekivati da će ovi paraziti biti ograničeni zakonskim odredbama.


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Koji softver na računaru treba prvo i bez odlaganja ažurirati

Koji softver na računaru treba prvo i bez odlaganja ažurirati

Ažuriranje softvera na uređajima zaposlenih je stalan i zahtevan posao. Nekada preduzećima nedostaju resursi da bi se taj posao obavljao kako bi tr... Dalje

Zašto bi trebalo da obrišete onlajn naloge koje više ne koristite

Zašto bi trebalo da obrišete onlajn naloge koje više ne koristite

Brisanje starih onlajn naloga koje više ne koristite važno je za vašu privatnost i bezbednost na mreži, a evo zašto. Sa svakim onlajn nalogom, č... Dalje

Da li vam treba menadžer lozinki?

Da li vam treba menadžer lozinki?

Nedavna studija koju je naručio Bitdefender pokazala je da prosečni korisnici imaju u proseku osam naloga na mreži - naloge na društvenim mrežama... Dalje

Kako da vas prevaranti na internetu ne pokradu i pokvare vam putovanje i odmor

Kako da vas prevaranti na internetu ne pokradu i pokvare vam putovanje i odmor

Leto je, sezona odmora je u punom jeku, ali i prevara čije su mete turisti. Sa kakvim opasnostima se suočavaju putnici u sezoni odmora 2023. istraž... Dalje

Da li bi trebalo prihvatati kolačiće na veb sajtovima?

Da li bi trebalo prihvatati kolačiće na veb sajtovima?

Svi smo mnogo puta videli ovakve dosadne zahteve, posebno otkako je Opšta uredba EU o zaštiti podataka (GDPR) stupila na snagu, u maju 2018. GDPR, a... Dalje