Besplatno je najskuplje: Ličnim podacima internet korisnici plaćaju informacije sa interneta

Tekstovi o zaštiti, 26.05.2011, 04:20 AM

Besplatno je najskuplje: Ličnim podacima internet korisnici plaćaju informacije sa interneta

Ako je krađa identiteta nešto što vas uopšte ne brine, razmislite još jednom - takozvana reidentifikacija, odnosno identifikacija stvarnih ljudi pomoću anonimnih podataka je jedan od najvećih problema u savremenom digitalnom svetu.

Pol Om, vanredni profesor pravnog fakultet univerziteta u Koloradu kaže da brisanje ličnih podataka iz velikih baza podataka ne štiti našu privatnost onako kako smo ranije verovali.

Od ranije je poznato da je teoretski moguće povezati podatke koji se čine anonimnim sa informacijama koji prate te anonimne podatke. Količina podataka o sebi koje ostavljamo na internetu porasla je proporcionalno razvoju interneta i trendu društvenog umrežavanja, tako da korisnici na internetu ostavljaju sve više personalnih informacija. Imajući to u vidu, reidentifikacija nikada nije bila lakša, brža i jeftinija nego što je to danas slučaj.

Ipak, reidentifikacija zahteva motiv, ulaganje napora i vreme. I to je ono što prosečan internet korisnik ne razume pitajući se zašto bi iko imao bilo kakav motiv za reidentifikacijom njegovog identiteta.

Krenimo redom. Iluzorno je verovati da su informacije i servisi na internetu besplatni. Zapravo je reč o razmeni dobara.

Kako biste dobili pristup navodno besplatnim informacijama i servisima, morate da pristanete na uslov da svaki sajt koji posetite ima pravo da vas špijunira, i konstruiše sliku o vama na osnovu onoga što pregleđujete na sajtovima, uključujući tu i vrste sajtova koje posećujete, vreme koje provedete na određenim sajtovima, vaše potrošačke navike, političke stavove, bračni status i drugo.

Na osnovu prikupljenih podataka koji se pažljivo analiziraju, biće vam ponuđeni ciljani oglasi i reklame, zavisno od vašeg trenutnog ali i prethodnog ponašanja na internetu.

Ali prikupljanje podataka korisnika u ovu svrhu je samo kratkoročni cilj. Dugoročno gledano, informacije o vama, vaši lični podaci koje ste ostavili na internetu jer vam je sugerisano da će biti anonimni i zaštićeni, biće predmet trgovine, a krajnji cilj toga je naravno profit.

A i to je samo jedna strana priče. Druga, mračnija strana je zloupotreba podataka. Kompanije koje brane ovakav upad u privatni život korisnika koriste termine kao što su prediktivna analitika, profilisanje korisnika, segmentacija korisnika i druge koji ustvari znače jedno isto - špijuniranje korisnika i korišćenje njihovih ličnih podataka na način koji je sa stanovišta etike veoma sporan.

Kako to funkcioniše najbolje ilustruje primer koji je naveo Džoel Stejn, autor članka “Kako kompanije znaju sve o vama”:

“Neposredno po slanju email-a prijatelju u Teksasu da ću možda doći u grad, pojavio se tekstualni oglas u mom Gmail poštanskom sandučetu sa predlogom za restoran u Hjustonu.”

Na kraju, ako je sve ovo poznato, postavlja se pitanje zbog čega zakonodavci pridaju tako malo značaja ovom problemu. Najpre, čak i kompjuterski eksperti koji mnogo znaju o podacima ne pridaju ovom problemu značaj koji on zaslužuje. Od zakonodavaca se može očekivati još manje. Oni nemaju ni tehnička znanja i resurse niti moralnu hrabrost da se suoče sa ovim problemom i donesu odgovarajuće zakone za zaštitu internet korisnika. U tom smislu, prognoze su vrlo sumorne, i u dogledno vreme ne treba očekivati da će ovi paraziti biti ograničeni zakonskim odredbama.


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Kako od početnika do prevaranta za samo 150 evra: SaaS je novi poslovni model sajber kriminalaca

Kako od početnika do prevaranta za samo 150 evra: SaaS je novi poslovni model sajber kriminalaca

Poslednjih desetak godina zabeležen je nagli porast sajber kriminala. Jedan od trendova koji najviše zabrinjava stručnjake za sajber bezbednost je ... Dalje

Ako tražite posao koji možete raditi od kuće, čuvajte se ponuda za posao iz snova

Ako tražite posao koji možete raditi od kuće, čuvajte se ponuda za posao iz snova

Ako ste u potrazi za poslom koji se radi od kuće budite spremni na susrete sa prevarantima koje će vam nuditi prilike koje se ne propuštaju i poslo... Dalje

Robot usisivači: korisni pomoćnik ili špijun u kući?

Robot usisivači: korisni pomoćnik ili špijun u kući?

Zamislite da ustanete u toku noći da popijete čašu vode, i da iz mraka neko počne da viče na vas. To bi u najmanju ruku bilo neprijatno, ali ba... Dalje

Deca sve češće koriste tajne aplikacije za sakrivanje fotografija i video snimaka: evo kako da ih zaštitite od ove opasne ideje

Deca sve češće koriste tajne aplikacije za sakrivanje fotografija i video snimaka: evo kako da ih zaštitite od ove opasne ideje

Danas mnoga deca koriste aplikacije čija je osnovna funkcija da sakriju privatni sadržaj iza ikona običnog izgleda. Nešto kao čuvanje tajni u dne... Dalje

Kloniranje glasa veštačkom inteligencijom: kako da primetite prevaru

Kloniranje glasa veštačkom inteligencijom: kako da primetite prevaru

Kloniranje glasa postoji godinama. Ranije je, međutim, trebalo da preuzmete poseban softver da biste sintetizovali ili klonirali glas. Sada postoji ... Dalje