Facebook-ova ''online lutrija'' ne postoji, čuvajte se prevara

Društvene mreže, 13.05.2013, 09:57 AM

Facebook-ova ''online lutrija'' ne postoji, čuvajte se prevara

Prevaranti koji stoje iza lutrija za koje „dobitnici“ nikad nisu uplatili tiket već decenijama ne odustaju od pokušaja da među milionima korisnika interneta pronađu dovoljno naivne i neoprezne da nasednu na ovakve prevare. Ma koliko neuverljivo izgledale, činjenica da se od ovakvih prevara još uvek nije odustalo govori da prevaranti i dalje pronalaze nove žrtve i da se ovaj biznis isplati.

Da bi lažne vesti o dobicima na nepostojećim lutrijama učinili uverljivijim, prevaranti koriste imena poznatih kompanija kao što su Microsoft, Yahoo i Google. S obzirom na broj korisnika i popularnost društvene mreže, ne čudi sve češća pojava ovakvih obaveštenja koja navodno dolaze od Facebook-a. Neki takvi pokušaji su prilično neuverljivi, dok se u drugima koriste grafički elementi Facebook-a pa čak i ime osnivača i direktora kompanije Marka Zakerberga.

Prema pisanju sajta Hoax Slayer, ponovo je aktuelna jedna od takvih prevara. U emailu koji navodno šalje Facebook, srećni „dobitnik“ se obaveštava da je pobednik Facebook-ove "međunarodne online lutrije" za 2013. i da je osvojio nagradu od 950 000 dolara. Navodno, email adresa korisnika je slučajno odabrana i sada dobitnik treba da kontaktira "odeljenje za isplate" kako bi preuzeo nagradu.

Iako se korisniku Facebook-ova lutrija predstavlja kao novina i pokušaj kompanije da se zahvali svojim korisnicima za korišćenje društvene mreže, tvrdnje iz emaila nemaju veze sa realnošću. Ako dobijete ovakav email, znajte da niste bogatiji ni za cent. Oni koje zavaraju ovakve tvrdnje i koji kontaktiraju pomenuto odeljenje, biće obavešteni da moraju da plate izvesne troškove kako bi im novac koji su dobili bio prebačen na račun. Ove naknade troškova iz pravnih razloga ne mogu da se odbiju od nagrade tako da korisnik ipak mora da uplati tražene novčane iznose unapred, navodno na ime poreza, osiguranja, naknade troškova banke itd. Sve dok korisnik bude spreman da plaća, pojavljivaće se novi zahtevi.

Osim što bi mogla da ostane bez novca, žrtva će rizikovati i svoje lične i finansijske podatke, koje će predati u ruke kriminalcima navodno kako bi dokazala svoj identitet. Takvi podaci o žrtvi kasnije mogu biti iskorišćeni za krađu identiteta.

Verovali ili ne, ovakve prevare još imaju svoju publiku. Tokom jedne ovakve kampanje, prevaranti pošalju na stotine hiljada emailova, računajući sa tim da čak i mali procenat onih koji budu naseli i poslali tražene podatke i novac, znači da je pokušaj prevare uspeo i da se trud isplatio.

Da se prevare ovog tipa mogu završiti veoma loše po žrtve pokazuje i prošlogodišnji slučaj kada je 65-ogodišnji državljanin Južne Koreje zajedno sa svojom ćerkom otuptovao u Južnu Afriku da preuzme milione koje je navodno osvojio na jednoj ovakvoj lutriji. Njih dvoje, zajedno sa vozačem koji ih je vozio sa aerodroma, bili su tada kidnapovani, a nigerijska banda koja ih je držala 4 dana tražila je od supruge „dobitnika“ otkup od 7 miliona evra. Sve se srečno završilo, otmičari su uhapšeni, a taoci oslobođeni, ali je ovaj slučaj pokazao koliko nas pohlepa može učiniti neracionalnim i neopreznim i kakvim se sve rizicima izlažemo verujući svemu i svakom na internetu.


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Meta testira alate za Instagram i Facebook koji treba da spreče seksualne ucene i zloupotrebu intimnih slika

Meta testira alate za Instagram i Facebook koji treba da spreče seksualne ucene i zloupotrebu intimnih slika

Meta je objavila da će uskoro početi da testira novu funkciju zaštite od golotinje u Instagram DM-ovima, koja zamagljuje slike za koje se otkrije d... Dalje

TikTok kažnjen zbog štetnog sadržaja koji je preporučivan maloletnim korisnicima

TikTok kažnjen zbog štetnog sadržaja koji je preporučivan maloletnim korisnicima

Italijanska regulatorno telo za zaštitu konkurencije kaznilo je TikTok sa 10 miliona evra jer nije zaštitio korisnike od opasne igre poznate kao Fre... Dalje

Investicione prevare u reklamama na Facebooku

Investicione prevare u reklamama na Facebooku

Istraživači sajber bezbednosti iz firme Infoblox upozorili su korisnike na grupu Savvy Seahorse koja koristi Facebook reklame da bi prevarila korisn... Dalje

Prevaranti na X-u tražili donacije sa hakovanog naloga Metjua Perija

Prevaranti na X-u tražili donacije sa hakovanog naloga Metjua Perija

Zvanični nalog Metjua Perija na X-u (nekadašnji Twitter) je hakovan, a oni koji su to uradili zatražili su donacije od obožavalaca pokojnog glumca... Dalje

Od zabave do gubitka podataka: Mračna strana Facebook kvizova

Od zabave do gubitka podataka: Mračna strana Facebook kvizova

Sećate li se svih onih naizgled bezazlenih kvizova na društvenim mrežama? Iako su mnogima zabavni, oni su zapravo ozbiljan rizik za privatnost i b... Dalje