Kako prevaranti zloupotrebljavaju X Premium (Twitter Blue)

Društvene mreže, 23.10.2023, 10:00 AM

Kako prevaranti zloupotrebljavaju X Premium (Twitter Blue)

Otkako je Ilon Mask kupio Twitter toliko je bilo promena na platformi da ako niste od onih koji sve svoje slobodno vreme provode na društvenoj mreži, zaista je teško ispratiti sve to. Jedna značajna promena za koju se čini da će verovatno ostati, tiče se X-ovog sistema za verifikaciju naloga - čuvenih plavih kvačica. Šta se promenilo, koje su posledice i zašto više ne možete da verujete nalozima sa plavim kvačicama? Evo šta o tome kažu stručnjaci kompanije Kaspersky.

Mnogim korisnicima nije u potpunosti jasno šta se dešava sa sistemom za verifikaciju naloga na X-u i i dalje veruju da su nalozi sa plavim znakom verifikovani.

Prevaranti vide ovo kao odličnu priliku. Oni tragaju za ljudima koji koriste društvenu mrežu da se žale na lošu uslugu velikih kompanija kao što su sistemi za rezervacije hotelskog smeštaja, avio-kompanije, banke itd. Nekada je to bio prilično efikasan način traženja rešenja. Zvanični, verifikovani nalozi kompanija odgovarali su na objave na nekadašnjem Twitteru kako bi pomogli korisnicima da reše problem, čak i ako su te objave imale samo nekoliko lajkova i deljenja.

Sada prevaranti mogu da odgovaraju na žalbe nezadovoljnih kupaca sa „zvaničnih” profila. Svako može da kupi plavu kvačicu, koja je donedavno bila pouzdan pokazatelj da imate posla sa verifikovanim, zvaničnim nalogom. Prevaranti koriste ove profile da obećaju povrat novca, a zatim, pod ovim izgovorom, nateraju žrtve da otkriju svoje finansijske podatke. Često traže od korisnika da navedu broj telefona, a zatim i da prebace komunikaciju na neki od mesindžera i/ili pozive.

Nedavno je prijavljen slučaj u kojem je korisnik Booking.com, umoran od čekanja na obećani povraćaj novca, odlučio da se žali na kompaniju na X-u. Korisnik je dobio odgovor sa naloga koji je izgledao kao nalog podrške Booking.com, sa koga je oštećeni korisnik pozvan da nastavi razgovor preko privatnih poruka. Kriminalci su tada pozvali žrtvu na WhatsApp i obećali da će joj vratiti novac preko „partnera“, a od žrtve je zatraženo da preuzme određenu aplikaciju. Lažni nalog Booking.com izgledao je prilično uverljivo. Samo nekoliko detalja je odalo prevarante: crtica u imenu naloga i datum pridruživanja X-u - jul 2023. Na sreću, korisnik je na vreme posumnjao da nešto nije u redu, prestao da komunicira sa kriminalcima i kontaktirao novinare, koji su mu na kraju pomogli da dobije povraćaj novca sa platforme. Ali verovatno nisu sve žrtve prevaranata na X-u bile te sreće.

Koje oznake su sada dostupne na X-u?

Koncept plaćene pretplate za Twitter Blue postojao je i pre Ilona Maska i testiran je sa korisnicima u Australiji i Kanadi u junu 2021. godine. Korisnici koji su bili deo testiranja, dobili su nekoliko korisnih funkcija kao što su folderi sa obeleživačima, režim čitanja i mogućnost uređivanja tvitova.

U novembru 2022., ubrzo nakon dogovora sa Maskom, Twitter je lansirao novu verziju Tvitter Blue, dajući priliku svima da dobiju plavu kvačicu. Pojavile su se i dodatne sive oznake koje su date verifikovanim nalozima koji su ranije imali plave kvačice. Međutim, ova funkcija je brzo ukinuta, jer je lišila bilo kakvog značenja plaćenu plavu kvačicu.

Zbog priliva lažnih naloga, kupovina pretplate za Twitter Blue je neko vreme bila blokirana. Ali ova opcija se ponovo pojavila u decembru 2022. - ovog puta sa dodatim novim zlatnim i sivim kvačicama (ali sa potpuno drugačijim značenjima).

U narednih nekoliko meseci, nalozi sa plavim kvačicama kupljeni kao deo pretplate za Twitter Blue koegzistirali su zajedno sa profilima koji su dobili plavu značku na tradicionalan način - kroz verifikaciju.

U aprilu 2023. platforma je počela da ukida stare značke verifikovanih naloga. Međutim, nije sasvim jasno da li su ukinute svim profilima. Na primer, Stiven King je tvrdio da je njegova plava kvačica ostala, i da je uključen u pretplatu za Twitter Blue, iako to nije platio.

U julu 2023. Twitter je preimenovan u X, i dobio je novi logo i adresu: x.com. U međuvremenu, pretplata za Twitter Blue je preimenovana u X Premium.

Plava kvačica pored imena profila sada u suštini znači samo jednu stvar: ovaj nalog ima aktivnu X Premium pretplatu. Najverovatnije je vlasnik naloga platio ovu pretplatu, mada može biti nekih izuzetaka. Ali ona više nije garancija da se njenom vlasniku može verovati. To je samo ikona premium naloga.

Istovremeno sa davanjem plavih kvačica svakome ko ih želi, X je uveo nekoliko drugih oznaka. Nalozi kompanija su sada označeni žutom (zlatnom) ikonom. Takođe, njihova profilna slika je kvadratnog oblika (obični nalozi i dalje imaju okrugle korisničke slike). Ovaj tip pretplate se zove X Verified Organizations i košta mnogo više - oko 1000 dolara mesečno. „Zlatni“ poslovni nalog može dodati druge profile na svoju listu i dobiti plave, žute ili sive značke za njih. One koštaju dodatnih 50 dolara za svaki povezani nalog.

Plavkasto-sive kvačice označavaju naloge državnih i međunarodnih organizacija, kao i njihovih zvaničnika. Ako je nalog sa sivim znakom za organizaciju, slika profila je kvadratnog oblika, dok je za pojedince i dalje okrugla.

Logo pored kvačice koja stoji pored imena profila imaju nalozi povezani sa kompanijama.

Iz nekog razloga, profili organizacija (oni sa sivim kvačicama) ne mogu da dodaju povezane naloge. Tako je, na primer, nalog direktora Microsofta povezan je sa nalogom kompanije. Ali nalog generalnog sekretara UN nije ni na koji način povezan sa nalogom UN.

Nažalost, ovaj sistem višebojnih plaćenih oznaka na X-u je prilično zbunjujući. Na primer, postoje razna Microsoft odeljenja i projekti sa X nalozima koji su označeni zlatnim kvačicama, ali nijedan od njih nije povezan sa glavnim nalogom kompanije. Među povezanim profilima su rukovodioci Microsofta, ali tamo nećete pronaći @Windows ili @Microsoft365.

Originalni Microsoft X nalog za tehničku podršku - @MicrosoftHelps - nije povezan sa glavnim @Microsoft nalogom ili bilo kojim drugim. Štaviše, ovaj X nalog (jedne od najvećih svetskih tehnoloških kompanija) uopšte nema kvačicu, čak ni plavu.

Zbog ove konfuzije, teško je dati jasan savet kako da proverite autentičnost X naloga. Stoga, evo nekoliko opštih saveta iz kompanije Kaspersky:

√ Nalozima sa plavim kvačicama ne treba verovati. Sada svako može da kupi ovu oznaku, a proces verifikacije je izgleda prilično površan.

√ Profili sa zlatnim ili sivim kvačicama su pouzdaniji na papiru jer je dobijanje ovih znački definitivno skuplje, a verifikacija je verovatno temeljitija. Ali haos na platformi daje mnogo razloga za sumnju i u njihovu pouzdanost.

√ Možda je najkorisniji pokazatelj autentičnosti profila datum kreiranja. To se ne može kupiti (barem ne još). Ako je profil napravljen davno, možda bi mogli da mu verujete (iako je važno zapamtiti da se profil uvek može preimenovati). S druge strane, nedavno kreirani „zvanični nalozi“ su veoma sumnjivi čak i sa kvačicama.

√ U svakom slučaju, ne bi trebalo da dajete finansijske informacije nikome na X-u, bez obzira da li je u pitanju neko ko se predstavlja kao „zaposleni“ neke kompanije ili ne. Ko god to zatražio, vrlo je verovatno da je prevarant i najbolje je da prekinete svaku komunikaciju sa njim.

Foto: Kelly Sikkema / Unsplash


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Evropol i šefovi evropskih policija zabrinuti zbog enkripcije na platformama društvenih mreža

Evropol i šefovi evropskih policija zabrinuti zbog enkripcije na platformama društvenih mreža

Šefovi evropskih policija pozvali su i industriju i vlade na hitnu akciju kako bi se zaštitila javna bezbednost na platformama društvenih mreža, i... Dalje

Meta testira alate za Instagram i Facebook koji treba da spreče seksualne ucene i zloupotrebu intimnih slika

Meta testira alate za Instagram i Facebook koji treba da spreče seksualne ucene i zloupotrebu intimnih slika

Meta je objavila da će uskoro početi da testira novu funkciju zaštite od golotinje u Instagram DM-ovima, koja zamagljuje slike za koje se otkrije d... Dalje

TikTok kažnjen zbog štetnog sadržaja koji je preporučivan maloletnim korisnicima

TikTok kažnjen zbog štetnog sadržaja koji je preporučivan maloletnim korisnicima

Italijanska regulatorno telo za zaštitu konkurencije kaznilo je TikTok sa 10 miliona evra jer nije zaštitio korisnike od opasne igre poznate kao Fre... Dalje

Investicione prevare u reklamama na Facebooku

Investicione prevare u reklamama na Facebooku

Istraživači sajber bezbednosti iz firme Infoblox upozorili su korisnike na grupu Savvy Seahorse koja koristi Facebook reklame da bi prevarila korisn... Dalje

Prevaranti na X-u tražili donacije sa hakovanog naloga Metjua Perija

Prevaranti na X-u tražili donacije sa hakovanog naloga Metjua Perija

Zvanični nalog Metjua Perija na X-u (nekadašnji Twitter) je hakovan, a oni koji su to uradili zatražili su donacije od obožavalaca pokojnog glumca... Dalje