Šta planira Mark Zakerberg za budućnost Facebooka

Društvene mreže, 08.03.2019, 13:00 PM

Šta planira Mark Zakerberg za budućnost Facebooka

Mark Zakerberg, izvršni direktor kompanije Facebook, u čijem su vlasništvu i Instagram, WhatsApp i Messenger, objavio je ove nedelje svoje namere da promeni suštinsku prirodu društvenih mreža. Umesto da podstiču korisnike na javno objavljivanje, u Facebooku planiraju da se fokusiraju na privatne i šifrovane komunikacije korisnika sa manjim grupama ljudi koje poznaju. Za razliku od javnih objava koje se čuvaju, razgovori mogu biti obisani nakon određenog vremenskog perioda.

On je objasnio da će Facebook ovo delimično postići integrisanjem Instagrama, WhatsAppa i Messengera što će omogućiti korisnicima da međusobno lako komuniciraju preko ovih mreža. Zakerberg je rekao da će se Facebook promeniti i da će od "digitalnog gradskog trga" postati “digitalna dnevna soba”, gde ljudi mogu očekivati da će njihovi razgovori biti intimni i sigurni od pogleda nepoznatih ljudi.

"Gradimo osnovu za društvenu komunikaciju usklađenu sa pravcem o kojem ljudi sve više brinu a to je da jedni drugima privatno šalju poruke", izjavio je Zakerberg.

U tekstu koji je objavio na blogu kompanije, on je rekao da razmišlja o budućnosti interneta i da “veruje da će komunikacijska platforma usmerena na privatnost postati još važnija od današnjih otvorenih platformi”.

Facebookov plan otvara nova pitanja, a jedno od njih je da li je realno da Facebook postane platforma koja je usresređena na privatnost. Kompanija čija je vrednost 490 milijardi dolara, zavisi od javnih objava korisnika, koje su oglašivačima potrebne da bi korisnicima prikazivali relevantne reklame. Iako kompanija sigurno neće iskoreniti javno objavljivanje, fokusiranje na privatne i sigurne komunikacije potencijalno bi moglo ugroziti njen poslovni model.

Zakerberg je bio neodređen u vezi mnogih detalja ovih promena, uključujući i to koliko će biti potrebno da one zažive i da li bi to značilo da će Instagram, WhatsApp i Messenger međusobno deliti korisničke informacije i informacije o kontaktima. Nije se osvrnuo ni na to koliko bi privatne, šifrovane komunikacije uticale na suštinu Facebooka.

Zakerberg je priznao da je svestan skepticizma da će Facebook moći da se promeni. “Iskreno rečeno, trenutno nemamo dobru reputaciju za izgradnju usluga koje će štititi privatnost, a mi smo istorijski bili usresređeni na alate za otvorenije deljenje”, kaže on. “Ali smo stalno pokazivali da možemo evoluirati da bismo izgradili usluge koje ljudi zaista žele, uključujući i privatne poruke i priče.”

Promene Facebooka imaju za cilj da redefinišu način na koji ljudi koriste društvene medije i to kako će se međusobno povezivati. To ima društvene, političke i bezbednosne implikacije, s obzirom na to da usluge kompanije imaju više od 2,7 milijardi korisnika širom sveta. U nekim zemljama se Facebook i njegove aplikacije često smatraju internetom.

Zakerbergova odluka usledila je nakon brojnih skandala koji su pratili kompaniju prethodnih godina, od čega je većina bila rezultat javnog deljenja sadržaja. Strani agenti iz zemalja kao što je Rusija koristili su Facebook da bi objavljivali dezinformacije, pokušavajući da na taj način utiču na izbore. Neke zajednice su koristile Facebook grupe kako bi ojačale svoju ideologiju, kao što je na primer antivakcinaška zajednica. Brojne kompanije su prikupljale materijal koji su ljudi objavljivali, za najrazličitije svrhe, uključujući ciljano oglašavanja i kreiranje profila birača.

Čak je i WhatsApp, koji je već dugo šifrovan, bio prinuđen da se hvata u koštac sa distribucijom dezinformacija preko svog servisa, posebno što su ponekad dezinformacije koje su se širile preko WhatsAppa imale smrtonosne posledice.

Sve to je dovelo Facebook u središte pažnje, i narušilo reputaciju kompanije, kojoj su korisnici odavno prestali da veruju. Regulatorna tela su pojačala nadzor nad Facebookom i načinom na koji kompanija tretira privatnost korisnika.

Zakerberg je u više navrata pokušavao da oslobodi Facebook od toksičnog sadržaja, dezinformacija i drugih problema. U jednom trenutku, on je insistirao da je prioritet ono što prijatelji i porodica objavljuju na Facebooku a ne sadržaj koji objavljuju brendovi. Zakerberg je takođe najavljivao da će kompanija zaposliti više ljudi kako bi pročešljala i uklonila uvredljive ili opasne objave i da radi na alatima koji koriste veštačku inteligenciju koji mogu obavljati taj posao.

Ali nijednom se nije bavio pitanjem javnog deljenja dok su se istovremeno korisnici masovno okretali privatnijim metodama digitalnih komunikacija i drugim servisima.

Na mnogo načina, Zakerberg sada kopira strategiju koju je popularizovao Tencent, kineska internet kompanija koja je proizvođač aplikacije za razmenu poruka WeChat koju korisnici mogu koristiti za obavljanje mnogo toga, između ostalog, i za plaćanje računa, komuniciranje sa prijateljima i naručivanje sa interneta.

Zakerberg je rekao da će, iako će se kompanija fokusirati na privatne i sigurne razgovore, javni forumi za komunikaciju koje je popularizovao Facebook i dalje postojati. Pored toga, WhatsApp, Instagram i Messenger će ostati samostalne aplikacije, čak i kada njihova osnovna infrastruktura za razmenu poruka bude objedinjena. Dodavanje end-to-end enkripcije u svim aplikacijama je takođe u planu i na tome se radi.

Zakerberg je rekao da će ove promene na kraju stvoriti nove mogućnosti za Facebook.


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Instagram uvodi nova bezbednosna podešavanja za tinejdžere

Instagram uvodi nova bezbednosna podešavanja za tinejdžere

Instagram uvodi nova bezbednosna podešavanja za mlade korisnike: novi nalozi za decu mlađu od 16 godina biće podrazumevano privatni, biće blokiran... Dalje

Twitter testira nova obaveštenja o suspendovanim i zaključanim nalozima

Twitter testira nova obaveštenja o suspendovanim i zaključanim nalozima

Twitter testira nova obaveštenja za korisnike koji prekrše njegova pravila iz kojih mogu saznati da im je nalog suspendovan ili zaključan ili stavl... Dalje

Twitter otkrio da korisnici slabo prihvataju zaštitu naloga dvofaktorskom autentifikacijom

Twitter otkrio da korisnici slabo prihvataju zaštitu naloga dvofaktorskom autentifikacijom

U najnovijem izveštaju o bezbednosti objavljenoj na stranici Transparentnost, Twitter je otkrio da je od jula do decembra 2020. godine za samo 2,3% s... Dalje

Instagram testira novu opciju za zaštitu korisnika od vređanja i uznemiravanja

Instagram testira novu opciju za zaštitu korisnika od vređanja i uznemiravanja

Instagram testira novu funkciju pod nazivom „Ograničenja“ koja će omogućiti korisnicima da zaključaju svoje naloge i ograniče sve po... Dalje

Facebook otpustio 52 zaposlena zbog špijuniranja korisnika, uglavnom žena

Facebook otpustio 52 zaposlena zbog špijuniranja korisnika, uglavnom žena

Facebook je 2014. i 2015. godine otpustio 52 zaposlena zbog zloupotrebe pristupa podacima korisnika društvene mreže. Među onima koji su dobili otka... Dalje