Šta planira Mark Zakerberg za budućnost Facebooka

Društvene mreže, 08.03.2019, 13:00 PM

Šta planira Mark Zakerberg za budućnost Facebooka

Mark Zakerberg, izvršni direktor kompanije Facebook, u čijem su vlasništvu i Instagram, WhatsApp i Messenger, objavio je ove nedelje svoje namere da promeni suštinsku prirodu društvenih mreža. Umesto da podstiču korisnike na javno objavljivanje, u Facebooku planiraju da se fokusiraju na privatne i šifrovane komunikacije korisnika sa manjim grupama ljudi koje poznaju. Za razliku od javnih objava koje se čuvaju, razgovori mogu biti obisani nakon određenog vremenskog perioda.

On je objasnio da će Facebook ovo delimično postići integrisanjem Instagrama, WhatsAppa i Messengera što će omogućiti korisnicima da međusobno lako komuniciraju preko ovih mreža. Zakerberg je rekao da će se Facebook promeniti i da će od "digitalnog gradskog trga" postati “digitalna dnevna soba”, gde ljudi mogu očekivati da će njihovi razgovori biti intimni i sigurni od pogleda nepoznatih ljudi.

"Gradimo osnovu za društvenu komunikaciju usklađenu sa pravcem o kojem ljudi sve više brinu a to je da jedni drugima privatno šalju poruke", izjavio je Zakerberg.

U tekstu koji je objavio na blogu kompanije, on je rekao da razmišlja o budućnosti interneta i da “veruje da će komunikacijska platforma usmerena na privatnost postati još važnija od današnjih otvorenih platformi”.

Facebookov plan otvara nova pitanja, a jedno od njih je da li je realno da Facebook postane platforma koja je usresređena na privatnost. Kompanija čija je vrednost 490 milijardi dolara, zavisi od javnih objava korisnika, koje su oglašivačima potrebne da bi korisnicima prikazivali relevantne reklame. Iako kompanija sigurno neće iskoreniti javno objavljivanje, fokusiranje na privatne i sigurne komunikacije potencijalno bi moglo ugroziti njen poslovni model.

Zakerberg je bio neodređen u vezi mnogih detalja ovih promena, uključujući i to koliko će biti potrebno da one zažive i da li bi to značilo da će Instagram, WhatsApp i Messenger međusobno deliti korisničke informacije i informacije o kontaktima. Nije se osvrnuo ni na to koliko bi privatne, šifrovane komunikacije uticale na suštinu Facebooka.

Zakerberg je priznao da je svestan skepticizma da će Facebook moći da se promeni. “Iskreno rečeno, trenutno nemamo dobru reputaciju za izgradnju usluga koje će štititi privatnost, a mi smo istorijski bili usresređeni na alate za otvorenije deljenje”, kaže on. “Ali smo stalno pokazivali da možemo evoluirati da bismo izgradili usluge koje ljudi zaista žele, uključujući i privatne poruke i priče.”

Promene Facebooka imaju za cilj da redefinišu način na koji ljudi koriste društvene medije i to kako će se međusobno povezivati. To ima društvene, političke i bezbednosne implikacije, s obzirom na to da usluge kompanije imaju više od 2,7 milijardi korisnika širom sveta. U nekim zemljama se Facebook i njegove aplikacije često smatraju internetom.

Zakerbergova odluka usledila je nakon brojnih skandala koji su pratili kompaniju prethodnih godina, od čega je većina bila rezultat javnog deljenja sadržaja. Strani agenti iz zemalja kao što je Rusija koristili su Facebook da bi objavljivali dezinformacije, pokušavajući da na taj način utiču na izbore. Neke zajednice su koristile Facebook grupe kako bi ojačale svoju ideologiju, kao što je na primer antivakcinaška zajednica. Brojne kompanije su prikupljale materijal koji su ljudi objavljivali, za najrazličitije svrhe, uključujući ciljano oglašavanja i kreiranje profila birača.

Čak je i WhatsApp, koji je već dugo šifrovan, bio prinuđen da se hvata u koštac sa distribucijom dezinformacija preko svog servisa, posebno što su ponekad dezinformacije koje su se širile preko WhatsAppa imale smrtonosne posledice.

Sve to je dovelo Facebook u središte pažnje, i narušilo reputaciju kompanije, kojoj su korisnici odavno prestali da veruju. Regulatorna tela su pojačala nadzor nad Facebookom i načinom na koji kompanija tretira privatnost korisnika.

Zakerberg je u više navrata pokušavao da oslobodi Facebook od toksičnog sadržaja, dezinformacija i drugih problema. U jednom trenutku, on je insistirao da je prioritet ono što prijatelji i porodica objavljuju na Facebooku a ne sadržaj koji objavljuju brendovi. Zakerberg je takođe najavljivao da će kompanija zaposliti više ljudi kako bi pročešljala i uklonila uvredljive ili opasne objave i da radi na alatima koji koriste veštačku inteligenciju koji mogu obavljati taj posao.

Ali nijednom se nije bavio pitanjem javnog deljenja dok su se istovremeno korisnici masovno okretali privatnijim metodama digitalnih komunikacija i drugim servisima.

Na mnogo načina, Zakerberg sada kopira strategiju koju je popularizovao Tencent, kineska internet kompanija koja je proizvođač aplikacije za razmenu poruka WeChat koju korisnici mogu koristiti za obavljanje mnogo toga, između ostalog, i za plaćanje računa, komuniciranje sa prijateljima i naručivanje sa interneta.

Zakerberg je rekao da će, iako će se kompanija fokusirati na privatne i sigurne razgovore, javni forumi za komunikaciju koje je popularizovao Facebook i dalje postojati. Pored toga, WhatsApp, Instagram i Messenger će ostati samostalne aplikacije, čak i kada njihova osnovna infrastruktura za razmenu poruka bude objedinjena. Dodavanje end-to-end enkripcije u svim aplikacijama je takođe u planu i na tome se radi.

Zakerberg je rekao da će ove promene na kraju stvoriti nove mogućnosti za Facebook.


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Facebook vas više neće špijunirati, ali mu morate sami reći da prestane sa tim

Facebook vas više neće špijunirati, ali mu morate sami reći da prestane sa tim

Dobre vesti za korisnike Facebooka, ali loše za oglašivače i izdavače čije se poslovanje oslanja na Facebook oglase. Nakon skandala sa Cambridge ... Dalje

Facebook menja postavke za grupe

Facebook menja postavke za grupe

Facebook je juče najavio da će ažurirati postavke privatnosti za grupe, kako za zatvorene tako i za one javne. Iz Facebooka kažu da je ova promena... Dalje

Facebook plaća stotine ljudi da bi slušali audio snimke korisnika Messengera

Facebook plaća stotine ljudi da bi slušali audio snimke korisnika Messengera

Facebook plaća na stotine ljudi kao saradnike angažovane na poslovima transkripcije audio snimaka korisnika njegovih servisa, rekli su Bloombergu n... Dalje

Facebook tužio programere Android aplikacija zbog prevare sa oglasima

Facebook tužio programere Android aplikacija zbog prevare sa oglasima

Facebook je podneo tužbu protiv dvojice programera Android aplikacija zbog toga što su koristili pametne telefone korisnika za lažne klikove na Fac... Dalje

Sud presudio: Sajtovi bi mogli biti odgovorni za Facebookovo praćenje njihovih posetilaca

Sud presudio: Sajtovi bi mogli biti odgovorni za Facebookovo praćenje njihovih posetilaca

Vrhovni sud Evropske unije smatra da bi se vlasnici web sajtova mogli suočiti sa pravnim posledicama zbog sveprisutnog Facebookovog tastera „Li... Dalje