Da li su vaše lozinke među najslabijim lozinkama?

Vesti, 06.05.2025, 13:30 PM

Da li su vaše lozinke među najslabijim lozinkama?

Analiza više od 19 milijardi procurelih lozinki otkrila je i dalje prisutnu, široko rasprostranjenu pojavu ponovne upotrebe slabih lozinki. Lozinke, poput „123456“, i dalje dominiraju, a 94% lozinki se ponovo koristi ili koristi za više različitih onlajn naloga.

Nekoliko značajnih incidenata tokom prošle godine doveli su do toga da milijarde lozinki i drugih podataka dospe u ruke sajber kriminalaca.

Istraživački tim Cybernewsa sproveo je sveobuhvatnu studiju o procurelim lozinkama i trendovima kreiranja lozinki u 2025. godini.

„Suočavamo se sa široko rasprostranjenom epidemijom ponovne upotrebe slabih lozinki. Samo 6% lozinki je jedinstveno. Za većinu, bezbednost se zasniva na dvofaktorskoj autentifikaciji - ako je uopšte omogućena“, navodi se u studiji Cybernewsa.

Uprkos kontinuiranim naporima da se korisnici edukuju o bezbednim lozinkama, decenijama nema napretka, što ukazuje na potrebu za ubrzanom implementacijom bezbednijih metoda autentifikacije.

Većina ljudi koristi lozinke od 8-10 karaktera (42%) jer mnogi sistemi ne dozvoljavaju upotrebu lozinki kraćih od 8 znakova, a skoro trećina (27%) analiziranih lozinki sastoji se samo od malih slova i brojeva. Skoro 20% jedinstvenih lozinki je sadržalo velika i mala slova i brojeve, ali ove lozinke nisu uključivale posebne znakove. Lozinke sastavljene od vulgarnih ili uvredljivih reči su iznenađujuće veoma česte. Podrazumevane i „lenje“ lozinke poput „password“, „admin“ i „123456“ su i dalje uobičajene.

Analizirani skup podataka sadrži lozinke procurele iz oko 200 incidenata koji su se dogodili u periodu od 12 meseci počev od aprila 2024. godine. Reč je o ukupno 19.030.305.929 lozinki. Samo 1.143.815.266 (6%) lozinki su jedinstvene lozinke.

Istraživači upozoravaju da sajber kriminalci mogu dobiti dodatne informacije koje dolaze sa otkrivenim lozinkama, poput email adresa i drugih ličnih podataka.

Lozinka „1234“ čini 4% svih procurelih lozinki - više od 727 miliona lozinki koristi ovaj niz. Lozinka „123456“ pojavljuje se 338 miliona puta među procurelim lozinkama, a „password“ i „123456“ su najpopularnije lozinke najmanje od 2011. godine.

„Problem sa „podrazumevanom lozinkom“ je i dalje jedan od najistaknutijih i najopasnijih obrazaca u procurelim skupovima podataka“, upozoravaju istraživači. Lozinke kao što su „password“ (56 miliona) i „admin“ (53 miliona) otkrivaju da se korisnici u ogromnoj meri oslanjaju na jednostavne i predvidljive podrazumevane lozinke. Hakeri to takođe znaju što ove lozinke čini najmanje bezbednim.

Mnogi sistemi imaju podrazumevana podešavanja, kao što su ruteri sa „admin/admin“ ili telefoni sa PIN-om 1234. Korisnici ih ili nikada ne menjaju ili ih čak koriste negde drugde.

Imena ljudi su bila druga najzastupljenija komponenta lozinki. Lozinke sa imenom Ana su bile najpopularnije, a ovo ime je korišćeno u skoro 1%, odnosno 178,8 miliona lozinki. Ova kratka komponenta se pojavljuje u mnogim drugim uobičajenim rečima, kao što je „banana“ (u 3,7 miliona lozinki).

Mnogi korisnici se odlučuju za lozinke inspirisane pozitivnim rečima. Reči poput ljubav (87 miliona), sunce (34 miliona), san (6,1 miliona), radost (6,9 miliona) i sloboda (2 miliona) dominiraju na listi pozitivnih reči. Sve ove reči u lozinkama su engleske.

Neki od najčešće korišćenih pojmova pop kulture u lozinkama uključuju Mario (9,6 miliona), Joker (3,1 milion), Betman (3,9 miliona), Thor (6,2 miliona) i Elsa (2,9 miliona).

Druge najčešće korišćene reči u lozinkama uključuju zemlje, gradove, hranu, popularne brendove, prirodu, životinje i godišnja doba ili mesece. Najpopularniji grad za lozinke je Rim (13 miliona), dok 9,8 miliona lozinki uključuje „lav“ (lion) i 7,8 miliona - „lisica“ (fox). Leto (summer - 3,8 miliona) je najpopularnije godišnje doba, a korisnici izgleda najviše vole ponedeljak (monday - 0,8 miliona), maj (28 miliona) i april (5,2 miliona).

Kada kreiraju lozinke, korisnicima često pada na pamet hrana, kao što je pica, ali i čaj, jabuka, pirinač i pomorandža.

Imena tehnoloških kompanija poput Google-a, Facebook-a i Kia deo su miliona lozinki.

Skoro 24 miliona korisnika veruje da će „bog“ (god) učiniti njihovu lozinku bezbednom, a 20 miliona se ipak oslanja na „pakao“ (hell).

Foto: Mourizal Zativa | Unsplash


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Da li su vaše lozinke među najslabijim lozinkama?

Da li su vaše lozinke među najslabijim lozinkama?

Analiza više od 19 milijardi procurelih lozinki otkrila je i dalje prisutnu, široko rasprostranjenu pojavu ponovne upotrebe slabih lozinki. Lozinke,... Dalje

Prevare sa „tajanstvenim kutijama“ kradu podatke sa platnih kartica i novac sa računa kupaca

Prevare sa „tajanstvenim kutijama“ kradu podatke sa platnih kartica i novac sa računa kupaca

Istraživači kompanije Bitdefender upozorili su veoma sofisticirane prevare putem pretplata, za koje sajber kriminalci koriste „neverovatno ube... Dalje

Nalozi trećine korisnika interneta hakovani prošle godine zbog slabe lozinke

Nalozi trećine korisnika interneta hakovani prošle godine zbog slabe lozinke

Bar jedan onlajn nalog više od trećine (36%) ljudi prošle godine je hakovan zbog slabe ili ukradene lozinke, otkrilo je novo istraživanje FIDO al... Dalje

Google: Softverske ranjivosti nultog dana veoma tražene i sve ih je lakše nabaviti, a evo ko ih i zašto koristi

Google: Softverske ranjivosti nultog dana veoma tražene i sve ih je lakše nabaviti, a evo ko ih i zašto koristi

Sajber kriminalci su koristili najmanje 75 bezbednosnih ranjivosti za koje proizvođači softvera nisu znali - takozvane nulte ranjivosti - otkriva iz... Dalje

Microsoft glavna meta fišing napada, Mastercard se vratio na listu najčešće zloupotrebljavanih brendova

Microsoft glavna meta fišing napada, Mastercard se vratio na listu najčešće zloupotrebljavanih brendova

Microsoft je i dalje brend koji se najviše zloupotrebljava u fišing napadima. Ime tehnološkog giganta pojavljuje se u više od trećine (36%) svih ... Dalje