Ko vas i zašto prati na internetu

Tekstovi o zaštiti, 11.11.2011, 09:00 AM

Ko vas i zašto prati na internetu

Ko vas prati na internetu, šta žele da znaju o vama i zašto? Ima mnogo preterivanja, neopravdanih strahova i zabluda kada je reč o praćenju korisnika na internetu. Sa druge strane, ima i onih koji potcenjuju činjenicu da se aktivnosti korisnika na internetu prate a podaci o njima prikupljaju.

Ukoliko ste od onih koji tome ne pridaju značaj, razmislite dobro. Više od 800 kompanija ostavlja kolačiće na računarima korisnika. Možda vi niste čuli za većinu tih kompanija ali oni za vas jesu.

Najpre, kada se govori o praćenju korisnika misli se na praćenje browser-a. Oni koji vas prate ne znaju ko koristi računar niti šta ste tražili koristeći browser na drugom računaru. Pored toga, kolačići beleže samo vaše navike i aktivnosti na sajtovima koji koriste istu oglašivačku mrežu. Primera radi, Doubleclick vas prati na sajtovima koji prikazuju Doubleclick oglase, ali ih ne zanimaju vaše aktivnosti na sajtovima na kojima su reklame drugih oglašivača. Ipak, moguće je da zahvaljujući činjenici da sajtovi koriste kolačiće za više oglašivačkih mreža, Doubleclick koji je naveden u primeru ipak zna šta ste radili i na sajtovima na kojima oni nemaju svoje oglase. Oglašivačke mreže zanima vaš uzrast, pol i interesovanja, koje sajtove ste posetili, koje oglase videli, i na šta ste kliknuli i to samo sa jednim ciljem - da bi vam ponudili oglase koji su relevantniji shodno okvirnoj slici koju imaju o vama. Kako to funkcioniše možete pogledati ovde.

Iako je oglašivačima potrebna samo uopštena slika o vama, te se oni ne bave vašim identitetom, ipak, podaci koje prikupljaju uključuju i podatke koji bi vas mogli identifikovati. Takav podatak može biti vaša email adresa, ali oglašivači tvrde da oni ne koriste takve podatke i da i kad bih želeli da ih koriste ne bi znali kako.

Ukoliko želite da pobegnete od oglašivača možete to učiniti na sajtu Network Advertising Initiative, organizacije koja okuplja većinu velikih oglašivačkih mreža. Sa onih koje nisu deo NAI morate to uraditi pojedinačno. Ali imajte na umu da to morate uraditi za svaki browser i za svaki uređaj koji koristite. Uprkos tome, oglašivačke mreže će nastaviti da vas prate jer ako ni zbog čega drugog ono zbog činjenice da su njihovi kolačići još uvek u vašem računaru. Sve što će oglašivači preduzeti kada se budete odjavili sa njihovih mreža je da prestanu da vam šalju oglase. Najbolji način da ih se otarasite je da instalirate softver ili dodatak za browser koji će identifikovati kolačiće tako da ih možete obrisati.

Zaštitnicima privatnosti korisnika na internetu oglašivačka industrija odgovora uvek istim argumentom - bez praćenja korisnika na internetu njihov prihod će nestati a sa njima i besplatan internet. Međutim, taj argument je lako oboriv jer oglašivači van interneta, iako bi verovatno voleli da imaju tu mogućnost, nemaju ciljane oglase pa ipak dobro posluju.

Da li bi internet bio bezbednije mesto kada ne bi bilo praćenja korisnika? Verovatno da, s obzirom da je moguće identifikovati korisnika na osnovu prikupljenih podataka postoji rizik da se ti podaci mogu koristiti i iz razloga koji nisu u vezi sa oglašavanjem.

Izvor


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Kako prepoznati prevarante na internetu pre nego što vam isprazne novčanik

Kako prepoznati prevarante na internetu pre nego što vam isprazne novčanik

Hakovali su korporativne imejlove, krali novac od ljudi i preduzeća i u svoje prevare umešali druge, nevine ljude koji su im, ne znajući šta rade... Dalje

Stvari koje radite svakog dana na internetu čine vas veoma nebezbednim

Stvari koje radite svakog dana na internetu čine vas veoma nebezbednim

Internet je godinama u životu većine nas. Zašto onda i dalje ponavljamo iste greške, koristimo slabe lozinke ili iste lozinke za različite naloge... Dalje

Kako se otarasiti lažnih profila na LinkedInu

Kako se otarasiti lažnih profila na LinkedInu

Među društvenim mrežama, LinkedIn ima jedinstvenu poziciju. Platforma je dizajnirana za komunikaciju među profesionalcima, što automatski podrazu... Dalje

Napad ''otmice razgovora'': kako funkcioniše i kako da se zaštitite

Napad ''otmice razgovora'': kako funkcioniše i kako da se zaštitite

Ciljani imejl napadi nisu ograničeni samo na fišing i kompromitovanje poslovne e-pošte (BEC, Business E-mail Compromise). Još jedna ozbiljna pretn... Dalje

Da li su pametni kućni uređaji zaista pametan izbor za vašu privatnost?

Da li su pametni kućni uređaji zaista pametan izbor za vašu privatnost?

Pametni kućni uređaji postaju sve popularniji poslednjih godina. Međutim, kako sve više ovih uređaja postaje međusobno povezano i kako prikuplj... Dalje