Ko vas i zašto prati na internetu

Tekstovi o zaštiti, 11.11.2011, 09:00 AM

Ko vas i zašto prati na internetu

Ko vas prati na internetu, šta žele da znaju o vama i zašto? Ima mnogo preterivanja, neopravdanih strahova i zabluda kada je reč o praćenju korisnika na internetu. Sa druge strane, ima i onih koji potcenjuju činjenicu da se aktivnosti korisnika na internetu prate a podaci o njima prikupljaju.

Ukoliko ste od onih koji tome ne pridaju značaj, razmislite dobro. Više od 800 kompanija ostavlja kolačiće na računarima korisnika. Možda vi niste čuli za većinu tih kompanija ali oni za vas jesu.

Najpre, kada se govori o praćenju korisnika misli se na praćenje browser-a. Oni koji vas prate ne znaju ko koristi računar niti šta ste tražili koristeći browser na drugom računaru. Pored toga, kolačići beleže samo vaše navike i aktivnosti na sajtovima koji koriste istu oglašivačku mrežu. Primera radi, Doubleclick vas prati na sajtovima koji prikazuju Doubleclick oglase, ali ih ne zanimaju vaše aktivnosti na sajtovima na kojima su reklame drugih oglašivača. Ipak, moguće je da zahvaljujući činjenici da sajtovi koriste kolačiće za više oglašivačkih mreža, Doubleclick koji je naveden u primeru ipak zna šta ste radili i na sajtovima na kojima oni nemaju svoje oglase. Oglašivačke mreže zanima vaš uzrast, pol i interesovanja, koje sajtove ste posetili, koje oglase videli, i na šta ste kliknuli i to samo sa jednim ciljem - da bi vam ponudili oglase koji su relevantniji shodno okvirnoj slici koju imaju o vama. Kako to funkcioniše možete pogledati ovde.

Iako je oglašivačima potrebna samo uopštena slika o vama, te se oni ne bave vašim identitetom, ipak, podaci koje prikupljaju uključuju i podatke koji bi vas mogli identifikovati. Takav podatak može biti vaša email adresa, ali oglašivači tvrde da oni ne koriste takve podatke i da i kad bih želeli da ih koriste ne bi znali kako.

Ukoliko želite da pobegnete od oglašivača možete to učiniti na sajtu Network Advertising Initiative, organizacije koja okuplja većinu velikih oglašivačkih mreža. Sa onih koje nisu deo NAI morate to uraditi pojedinačno. Ali imajte na umu da to morate uraditi za svaki browser i za svaki uređaj koji koristite. Uprkos tome, oglašivačke mreže će nastaviti da vas prate jer ako ni zbog čega drugog ono zbog činjenice da su njihovi kolačići još uvek u vašem računaru. Sve što će oglašivači preduzeti kada se budete odjavili sa njihovih mreža je da prestanu da vam šalju oglase. Najbolji način da ih se otarasite je da instalirate softver ili dodatak za browser koji će identifikovati kolačiće tako da ih možete obrisati.

Zaštitnicima privatnosti korisnika na internetu oglašivačka industrija odgovora uvek istim argumentom - bez praćenja korisnika na internetu njihov prihod će nestati a sa njima i besplatan internet. Međutim, taj argument je lako oboriv jer oglašivači van interneta, iako bi verovatno voleli da imaju tu mogućnost, nemaju ciljane oglase pa ipak dobro posluju.

Da li bi internet bio bezbednije mesto kada ne bi bilo praćenja korisnika? Verovatno da, s obzirom da je moguće identifikovati korisnika na osnovu prikupljenih podataka postoji rizik da se ti podaci mogu koristiti i iz razloga koji nisu u vezi sa oglašavanjem.

Izvor


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Hakovanje veb kamere: Kako da znate da li vas neko špijunira preko veb kamere

Hakovanje veb kamere: Kako da znate da li vas neko špijunira preko veb kamere

Mnogo vremena koje provodimo pred ekranom, bilo da je u pitanju laptop ili pametni telefon, znači da smo mnogo vremena i ispred kamere a da toga ugla... Dalje

Pet dozvola koje nikada ne bi trebalo da odobrite Android igrama

Pet dozvola koje nikada ne bi trebalo da odobrite Android igrama

Aplikacije na našim telefonima podrazumevano imaju veoma ograničene dozvole. Da bi dobile pristup većini naših podataka i potencijalno opasnim An... Dalje

Šta su kolačići veb sajtova i da li bi trebalo da ih olako prihvatate

Šta su kolačići veb sajtova i da li bi trebalo da ih olako prihvatate

Svaki veb sajt prikuplja informacije o vama i vašim aktivnostima i te informacije čuva na vašem uređaju u obliku malih fajlova koji se zovu kolač... Dalje

5 sigurnih znakova prevara na internetu

5 sigurnih znakova prevara na internetu

Niko nije siguran od prevaranata na internetu. Ali bez obzira na to ko je žrtva ili koliko je sofisticirana prevara, uvek postoji način da se prepoz... Dalje

Zašto je čuvanje lozinki u veb pregledačima primamljiva ali loša ideja

Zašto je čuvanje lozinki u veb pregledačima primamljiva ali loša ideja

Slučaj malvera za krađu podataka RedLine koji cilja popularne veb pregledače kao što su Chrome, Edge i Opera, pokazuje zašto je čuvanje lozinki ... Dalje