Zašto bi trebalo da obrišete onlajn naloge koje više ne koristite

Tekstovi o zaštiti, 17.08.2023, 08:30 AM

Zašto bi trebalo da obrišete onlajn naloge koje više ne koristite

Brisanje starih onlajn naloga koje više ne koristite važno je za vašu privatnost i bezbednost na mreži, a evo zašto.

Sa svakim onlajn nalogom, čak i starim i „beznačajnim“ nalozima, neprestano ostavljate za sobom značajnu količinu podataka kojima neko može pristupiti i iskoristiti ih na ovaj ili onaj način.

Bilo koja javna informacija u neaktivnom onlajn nalogu značajno povećava rizik od krađe podataka, korišćenja podataka bez saglasnosti, pa čak i krađe identiteta.

Od trenutka kada ste počeli da koristite internet, najverovatnije ste se prijavili za stotine onlajn usluga ili platformi koje više ne koristite ili ste ih potpuno zaboravili. Iako se sada možda ne sećate svega što ste ikada koristili, nalozi možda još uvek postoje, zajedno sa svim vašim podacima koji mogu biti iskorišćeni bez vašeg znanja i saglasnosti, ili još gore, mogu biti zloupotrebljeni.

Na primer, ako je neka od ovih platformi koju ste davno koristili hakovana a podaci ukradeni prilikom napada, vaša e-mail adresa, korisničko ime, datum rođenja, ime i prezime, broj telefona, lozinka ili drugi identifikujući podaci, kao i podaci o vašim platnim karticama i plaćanjima, mogu završiti u rukama napadača.

Pored toga, možda ste onlajn servisu koji više ne koristite omogućili stalan priliv podataka tako što ste dozvolili pristup vašem kalendaru, kontakt informacijama ili bankovnim nalozima (na primer, usluge za koje se plaća pretplata sa opcijom automatskog obnavljanja) .

Izloženost tim rizicima se još više povećava ako reciklirate lozinke - jednu lozinku koristite iznova i iznova za različite onlajn naloge, što otvara vrata višestrukim hakovanjima naloga.

Kako možete da pronađete i izbrišete neaktivne naloge da biste umanjili ove rizike i zaštitili svoje podatke?

Pronalaženje starih naloga i njihovo brisanje može biti zahtevan zadatak. Alina Bizga iz kompanije Bitdefender dala je nekoliko saveta koji bi vam mogli biti od pomoći:

√ Uradite detaljnu proveru vaših prijemnih sandučića. Potražite imejlove koji sadrže fraze i reči kao što su: „dobrodošli“, „vaš nalog“, „probni period“ ili „verifikujte“.

√ Proverite društvene mreže i Google usluge da biste saznali da li ste koristili funkciju „prijava“ za druge onlajn naloge.

√ Proverite menadžer lozinki ili ugrađeni menadžer lozinki vašeg pretraživača da biste videli da li postoje sačuvane prijave za platforme koje više ne koristite.

Procesi brisanja mogu se razlikovati za svaki nalog koji pronađete i kojeg želite da se trajno rešite. Evo šta možete da uradite da biste ubrzali proces:

√ Potražite vodiče korak po korak na Googleu ili drugim pretraživačima za određeni nalog koji želite da izbrišete.

√ Proverite politiku privatnosti servisa i platforme da li se pominje zatvaranje ili brisanje naloga.

√ Proverite meni za podešavanja naloga da li postoje opcije „izbriši“ ili „ukloni nalog“. Takođe možete da pregledate odeljak za česta pitanja ili pomoć na platformama jer oni obično sadrže uputstva o tome kako da izbrišete nalog.

√ Ne oklevajte da kontaktirate korisničku podršku putem bilo kog zvaničnog kanala ako niste sigurni u proces brisanja

√ Ne zaboravite na zakone o privatnosti u vašoj zemlji/regionu, kao što je GDPR u EU, koji primoravaju kompanije koje čuvaju i obrađuju podatke korisnika da poštuju zahteve za brisanje podataka.

√ I na kraju, pre nego što obrišete nalog, možda ćete želeti da preuzmete, sačuvate ili zatražite kopiju svojih podataka pre zatvaranja naloga kako ne biste izgubili uspomene ili podatke koji bi vam mogli biti potrebni u budućnosti.

Foto: Sergey Zolkin / Unsplash


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Koji softver na računaru treba prvo i bez odlaganja ažurirati

Koji softver na računaru treba prvo i bez odlaganja ažurirati

Ažuriranje softvera na uređajima zaposlenih je stalan i zahtevan posao. Nekada preduzećima nedostaju resursi da bi se taj posao obavljao kako bi tr... Dalje

Zašto bi trebalo da obrišete onlajn naloge koje više ne koristite

Zašto bi trebalo da obrišete onlajn naloge koje više ne koristite

Brisanje starih onlajn naloga koje više ne koristite važno je za vašu privatnost i bezbednost na mreži, a evo zašto. Sa svakim onlajn nalogom, č... Dalje

Da li vam treba menadžer lozinki?

Da li vam treba menadžer lozinki?

Nedavna studija koju je naručio Bitdefender pokazala je da prosečni korisnici imaju u proseku osam naloga na mreži - naloge na društvenim mrežama... Dalje

Kako da vas prevaranti na internetu ne pokradu i pokvare vam putovanje i odmor

Kako da vas prevaranti na internetu ne pokradu i pokvare vam putovanje i odmor

Leto je, sezona odmora je u punom jeku, ali i prevara čije su mete turisti. Sa kakvim opasnostima se suočavaju putnici u sezoni odmora 2023. istraž... Dalje

Da li bi trebalo prihvatati kolačiće na veb sajtovima?

Da li bi trebalo prihvatati kolačiće na veb sajtovima?

Svi smo mnogo puta videli ovakve dosadne zahteve, posebno otkako je Opšta uredba EU o zaštiti podataka (GDPR) stupila na snagu, u maju 2018. GDPR, a... Dalje