Zašto bi trebalo da obrišete onlajn naloge koje više ne koristite

Tekstovi o zaštiti, 17.08.2023, 08:30 AM

Zašto bi trebalo da obrišete onlajn naloge koje više ne koristite

Brisanje starih onlajn naloga koje više ne koristite važno je za vašu privatnost i bezbednost na mreži, a evo zašto.

Sa svakim onlajn nalogom, čak i starim i „beznačajnim“ nalozima, neprestano ostavljate za sobom značajnu količinu podataka kojima neko može pristupiti i iskoristiti ih na ovaj ili onaj način.

Bilo koja javna informacija u neaktivnom onlajn nalogu značajno povećava rizik od krađe podataka, korišćenja podataka bez saglasnosti, pa čak i krađe identiteta.

Od trenutka kada ste počeli da koristite internet, najverovatnije ste se prijavili za stotine onlajn usluga ili platformi koje više ne koristite ili ste ih potpuno zaboravili. Iako se sada možda ne sećate svega što ste ikada koristili, nalozi možda još uvek postoje, zajedno sa svim vašim podacima koji mogu biti iskorišćeni bez vašeg znanja i saglasnosti, ili još gore, mogu biti zloupotrebljeni.

Na primer, ako je neka od ovih platformi koju ste davno koristili hakovana a podaci ukradeni prilikom napada, vaša e-mail adresa, korisničko ime, datum rođenja, ime i prezime, broj telefona, lozinka ili drugi identifikujući podaci, kao i podaci o vašim platnim karticama i plaćanjima, mogu završiti u rukama napadača.

Pored toga, možda ste onlajn servisu koji više ne koristite omogućili stalan priliv podataka tako što ste dozvolili pristup vašem kalendaru, kontakt informacijama ili bankovnim nalozima (na primer, usluge za koje se plaća pretplata sa opcijom automatskog obnavljanja) .

Izloženost tim rizicima se još više povećava ako reciklirate lozinke - jednu lozinku koristite iznova i iznova za različite onlajn naloge, što otvara vrata višestrukim hakovanjima naloga.

Kako možete da pronađete i izbrišete neaktivne naloge da biste umanjili ove rizike i zaštitili svoje podatke?

Pronalaženje starih naloga i njihovo brisanje može biti zahtevan zadatak. Alina Bizga iz kompanije Bitdefender dala je nekoliko saveta koji bi vam mogli biti od pomoći:

√ Uradite detaljnu proveru vaših prijemnih sandučića. Potražite imejlove koji sadrže fraze i reči kao što su: „dobrodošli“, „vaš nalog“, „probni period“ ili „verifikujte“.

√ Proverite društvene mreže i Google usluge da biste saznali da li ste koristili funkciju „prijava“ za druge onlajn naloge.

√ Proverite menadžer lozinki ili ugrađeni menadžer lozinki vašeg pretraživača da biste videli da li postoje sačuvane prijave za platforme koje više ne koristite.

Procesi brisanja mogu se razlikovati za svaki nalog koji pronađete i kojeg želite da se trajno rešite. Evo šta možete da uradite da biste ubrzali proces:

√ Potražite vodiče korak po korak na Googleu ili drugim pretraživačima za određeni nalog koji želite da izbrišete.

√ Proverite politiku privatnosti servisa i platforme da li se pominje zatvaranje ili brisanje naloga.

√ Proverite meni za podešavanja naloga da li postoje opcije „izbriši“ ili „ukloni nalog“. Takođe možete da pregledate odeljak za česta pitanja ili pomoć na platformama jer oni obično sadrže uputstva o tome kako da izbrišete nalog.

√ Ne oklevajte da kontaktirate korisničku podršku putem bilo kog zvaničnog kanala ako niste sigurni u proces brisanja

√ Ne zaboravite na zakone o privatnosti u vašoj zemlji/regionu, kao što je GDPR u EU, koji primoravaju kompanije koje čuvaju i obrađuju podatke korisnika da poštuju zahteve za brisanje podataka.

√ I na kraju, pre nego što obrišete nalog, možda ćete želeti da preuzmete, sačuvate ili zatražite kopiju svojih podataka pre zatvaranja naloga kako ne biste izgubili uspomene ili podatke koji bi vam mogli biti potrebni u budućnosti.

Foto: Sergey Zolkin / Unsplash


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Veb pregledači koji štite vašu privatnost: vodič za početnike

Veb pregledači koji štite vašu privatnost: vodič za početnike

Ako ste korisnik jednog od najpopularnijih veb pregledača na svetu - Google Chromea, koji koristi dve trećine korisnika interneta iz celog sveta, o... Dalje

8 najčešćih prevara sa kojima se možete susresti ako koristite aplikaciju Telegram

8 najčešćih prevara sa kojima se možete susresti ako koristite aplikaciju Telegram

Telegram je popularna aplikacija među prevarantima iz nekoliko razloga. Prvo, nudi visok nivo anonimnosti, jer se korisnici mogu prijaviti bez otkriv... Dalje

Oglašivači dele podatke o korisnicima interneta sa obaveštajnim agencijama

Oglašivači dele podatke o korisnicima interneta sa obaveštajnim agencijama

Svaki klik na veb sajt, svako skrolovanje u mobilnoj aplikaciji i svaka reč koju unesete u pretragu prate desetine tehnoloških i marketing kompanija... Dalje

Šta ne treba deliti sa AI čet-botovima

Šta ne treba deliti sa AI čet-botovima

AI čet-botovi su postali izuzetno popularni i korisni alati za dobijanje informacija, saveta i pomoći o raznim temama. Možete ih koristiti za krei... Dalje

Zašto sajber kriminalci sve češće koriste PDF-ove za napade

Zašto sajber kriminalci sve češće koriste PDF-ove za napade

Sajber kriminalci koriste stari medij (PDF-ove) na nov i opasan način, upozoravaju istraživači kompanije Avast. PDF-ovi su postali sinonim za prakt... Dalje