Evropska nadzorna tela najavljuju da će istražiti Facebookovo psihološko istraživanje
Društvene mreže, 02.07.2014, 09:19 AM

Kancelarija britanskog poverenika za informacije (ICO) saopštila je da planira da istraži da li je Facebook prekršio zakone o zaštiti podataka sprovođenjem psihološke studije u kojoj je učestvovalo skoro 700000 korisnika društvene mreže, koji o tome ništa nisu znali.
Facebook je manipulisao sadržajem newsfeeda, kontrolišući objave, komentare i fotografije koje korisnici vide, za potrebe psihološkog istraživanja pod nazivom “Eksperimentalni dokaz masovne emocionalne zaraze preko društvenih mreža” kako bi utvrdili da li se na ljudske emocije može uticati bez kontakta licem u lice. Istraživanje je trajalo nedelju dana, od 11. do 18. januara 2012., i u njemu je nevoljno, bez znanja i pristanka, učestvovalo 689003 korisnika engleske verzije Facebooka.
Eksperiment je pokazao da su korisnici koji su videli pozitivnije objave i sami pisali pozitivnije komentare, i obrnuto, negativniji komentari korisnika bili su odraz negativnijih objava kojima je druga grupa korisnika bila izložena tokom eksperimenta.
Sada iz kancelarije britanskog poverenika najavljuju da će ispitati Facebook povodom ove studije, a iz Facebooka odgovaraju da će rado odgovoriti na pitanja nadzornih tela.
Kako prenose mediji, britanski poverenik će ovim povodom kontaktirati i irskog komesara za zaštitu podataka. Evropsko sedište Facebooka nalazi se u Dablinu, u Irskoj.
Prema pisanju Forbesa, četiri meseca posle ovog psihološkog istraživanja, u maju 2012., Facebook je promenio svoju politiku o upotrebi podataka, dodajući stavku da kompanija može koristiti podatke korisnika za interne potrebe, koje uključuju otklanjanje grešaka, analizu podataka, testiranje, istraživanje i unapređivanje servisa. Pre toga, Facebook nikada nije spomenuo korišćenje podataka korisnika u istraživanjima.
Ako se ove tvrdnje pokažu istinitim, Facebook bi se mogao naći u problemu zbog očiglednog propusta da zatraži saglasnost od svojih korisnika.
Facebook i inače manipuliše sadržajem koji vide korisnici, uz pomoć algoritama koji odlučuju šta će se prvo pojaviti u newsfeedu. Iz kompanije kažu da to rade kako bi poštedeli korisnike neželjenog sadržaja, dupliranog sadržaja i pokušaja pribavljanja lajkova, komentara ili deljenja objava. Facebook nastoji da pruži korisnicima informacije za koje pretpostavlja da oni žele da vide. Međutim, manipulacija newsfeedom da bi vas društvena mreža učinila depresivnim je previše, čak i za Facebook.
Na svojoj Facebook stranici, Adam Kramer, naučnik koji je učestvovao u istraživanju, se izvinio uznemirenim korisnicima.
“Pošto sam lično napisao i osmislio ovaj eksperiment, mogu vam reći da naš cilj nikada nije bio da uznemirimo bilo koga”, napisao je Kramer. “Mogu da razumem zašto su neki ljudi zabrinuti zbog toga, i mojim saradnicima i meni je veoma žao zbog načina na koji je opisano istraživanje i zbog uznemirenosti koja je time izazvana. Iz ove perspektive, koristi od istraživanja ne mogu da opravdaju svu ovu uznemirenost.”
Sa druge strane, iz Facebooka se pravdaju da je istraživanje trajalo samo nedelju dana i da nijedan podatak nije bio vezan sa nečijim Facebook nalogom. Iz kompanije ponavljaju da je istraživanje imalo za cilj poboljšanje usluga, kao i da omogući da korisnici vide relevatniji i zanimljiviji sadržaj.
“Veliki deo toga (istraživanja) je razumevanje kako ljudi reaguju na različite vrste sadržaja, koji je u pozitivnom ili negativnom tonu, na vesti od prijatelja ili informacije sa stranica koje prate”, kažu iz Facebooka, dodajući da oni pažljivo razmatraju šta istražuju kao i da nema nepotrebnog prikupljanja podataka korisnika u ovim istraživanjima, i da se svi podaci koji se prikupe čuvaju na sigurnom.

Izdvojeno
Facebook želi da koristi slike koje nikada niste objavili za obuku AI modela

Facebook već godinama koristi javne objave, fotografije i interakcije korisnika za obuku veštačke inteligencije. Kompanija je već iskoristila javn... Dalje
Facebook uvodi passkey – bezbedniji način prijave bez lozinke
.jpg)
Facebook je najavio da uvodi passkey (digitalni ključ) kao novi način prijavljivanja na mobilnim uređajima, bez potrebe za klasičnim lozinkama. Ov... Dalje
Zašto sajber kriminalci traže posao na LinkedIn-u
.jpg)
Sajber kriminalci iz poznate grupe FIN6 predstavljaju se kao ljudi koji traže posao na platformama poput LinkedIn-a kako bi zarazili poslodavce malve... Dalje
Oglasi za lažne AI video generatore na Facebook-u i LinkedIn-u šire malvere

Mandiant Threat Defens upozorava korisnike na prevaru iza koje stoji grupa UNC6032 koja na društvenim mrežama postavlja oglase za lažne AI video al... Dalje
TikTok video snimci šire malvere Vidar i StealC

Sajber kriminalci koriste TikTok video snimke za širenje malvera za krađu informacija Vidar i StealC u ClickFix napadima, upozorava Trend Micro. Re... Dalje
Pratite nas
Nagrade