Kako vas Facebook prati na internetu

Društvene mreže, 17.09.2012, 08:17 AM

Kako vas Facebook prati na internetu

Verovatno vam se bar jednom dogodilo da se dok surfujete internetom zapitate kako to da vam se na prodaju nudi nešto o čemu ste upravo malopre razmišljali. Praćenje aktivnosti korisnika na internetu nije zabranjena ali jeste osporavana praksa koju između ostalog obilato primenjuje Facebook koji, ako je verovati istraživanju koje je sproveo sajt BusinessInsider.com, prati svaki vaš korak na internetu.

Testirajući alat Abine DNT+, Samanta Feliks, novinarka sajta je otkrila da Facebook ima više od 200 takozvanih trakera (“trackers”) koji prate aktivnost korisnika na internetu. Abine definiše trakere kao zahteve web stranice upućene brauzeru za informacijama sa ciljem snimanja profila ili praćenja vaših online aktivnosti. Trakeri se pojavljuju u formi kukiza (cookies), Javascript-ova, iFrame-ova, i jednopikselnih gifova.

Primera radi, kukizi (kolačići) su male datotetke koje web stranice ostavljaju na računaru kako bi identifikovale vaš računar i prikupile podatke o vašim aktivnostima koji između ostalog mogu biti korisni oglašivačima u svrhu ciljanog oglašavanja. Facebook koristi takve kukize za aktivaciju dugmeta “like” na drugim web sajtovima.

Kritičari ovakvu praksu nazivaju špijuniranjem korisnika.

Sara Dauni iz kompanije Abine kao jedan od razloga zbog koga korisnici treba da obrate pažnju na trakere i da ih blokiraju navodi i taj što osim narušavaja privatnosti, zahtevi za praćenje usporavaju i učitavanje web stranica jer prenos velike količine podataka zahteva vreme. Ipak, iako vam vaš računar ili brauzer može omogućiti blokiranje trakera, to će istovremeno značiti da nećete moći da koristite neke Facebook funkcije ukoliko ih blokirate, upozorava Dauni.

Ipak, ne služe svi kukizi za praćenje korisnika, već mnogi od njih su tu zbog čuvanja podataka za kasniju upotrebu. Kada posećujete neki web sajt, vaš brauzer uspostavlja povratnu komunkaciju sa serverom na kome se čuvaju informacije sa tog sajta.

Ali zahteve za podacima ne šalje samo web sajt koje posećujete već i trakeri drugih kompanija koji su sakriveni na sajtu i koji se ponašaju kao uljezi u vašem računaru čijeg prisustva niste svesni jer ga ne očekujete i verovatno i ne želite da svoje podatke delite sa njma.

Iz Facebook-a su odbili da komentarišu tvrdnje Business Insider-a.


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

TikTok kažnjen sa 530 miliona evra zbog prenosa podataka evropskih korisnika u Kinu

TikTok kažnjen sa 530 miliona evra zbog prenosa podataka evropskih korisnika u Kinu

Irska Komisija za zaštitu podataka (DPC) objavila je da je kaznila evropsku filijalu TikToka sa 530 miliona evra nakon istrage o transferu podataka k... Dalje

Hakeri tvrde da su ukrali lozinke 972.000 korisnika TikToka i sada prete da će ih objaviti

Hakeri tvrde da su ukrali lozinke 972.000 korisnika TikToka i sada prete da će ih objaviti

Hakerska grupa koja sebe naziva R00TK1T ISC CYBER TEAM tvrdi da je ukrala 972.000 lozinki korisnika TikToka. Hakeri su zapretili objavljivanjem lozink... Dalje

Meta testira novu AI tehnologiju koja otkriva naloge dece koja su se registrovala kao odrasle osobe

Meta testira novu AI tehnologiju koja otkriva naloge dece koja su se registrovala kao odrasle osobe

Meta testira novu AI tehnologiju koja može da identifikuje korisnike Instagrama mlađe od 16 godina, a zatim ih automatski prebacuje na tinejdžerske... Dalje

Podaci 2,8 milijardi X (Twitter) profila objavljeni na poznatom hakerskom forumu

Podaci 2,8 milijardi X (Twitter) profila objavljeni na poznatom hakerskom forumu

Na zloglasnim Breach forumima procurili su podaci 2,87 milijardi X (Twitter) profila. Prema objavi korisnika foruma ThinkingOne, iza curenja podataka ... Dalje

Zbog lažne Metine tehničke podrške korisnici ostaju bez naloga

Zbog lažne Metine tehničke podrške korisnici ostaju bez naloga

Meta ima više od 10 miliona aktivnih oglašivača na svojim platformama, a mnoga preduzeća zavise od oglasa na društvenim mrežama. Zato je razuml... Dalje