Šta patenti Facebooka otkrivaju o društvenoj mreži: Facebook želi da zna svaki detalj o vama
Društvene mreže, 27.06.2018, 10:30 AM

Facebook je od 2012. godine podneo na hiljade patentnih prijava koje otkrivaju mnogo o planovima kompanije. Jedna od njih opisuje korišćenje prednje kamere za analizu izraza lica sa ciljem da se otkrije da li vam je dosadno ili ste iznenađeni onim što vidite u vašem news Feedu. Druga prijava se odnosi na korišćenje mikrofona telefona kako bi se utvrdilo koju TV emisiju korisnik gleda. Drugi patenti su u vezi sistema koji treba da pogode hoćete li se uskoro venčati, koji pretpostavljaju vaš socioekonomski status ili prate koliko spavate.
Uvid u stotine prijava Facebookovih patenata otkriva da je kompanija razmišljala o praćenju gotovo svakog aspekta života svojih korisnika: gde se nalazite, sa kim provodite vreme bez obzira da li ste u ljubavi ili ne, o kojim brendovima ili političarima pričate. Kompanija je čak pokušala da patentira metod za predviđanje kada će vaši prijatelji umreti.
Facebook je više puta izjavio da njegove patentne prijave ne bi trebalo shvatati kao planove kompanije. "Većina tehnologija navedenih u ovim patentima nije uključena ni u jedan od naših proizvoda i nikada neće biti", rekao je Alen Lo, potpredsednik kompanije i direktor intelektualne svojine kompanije.
Patenti kompanije pokazuju posvećenost Facebooka prikupljanju ličnih podataka, uprkos kritikama šire javnosti na račun politike privatnosti kompanije i obećanja direktora Facebooka da će u budućnosti biti bolje.
"Portfolio patenata je mapa o tome kako kompanija razmišlja o tome kuda ide njena tehnologija", kaže Džejson Šulc, profesor prava na Univerzitetu u Njujorku.
Evo nekih Facebookovih patentnih prijava koje pokazuju kako kompanija razmišlja o prikupljanju i korišćenju vaših ličnih podataka:
Vaše veze - Jedna prijava razmatra predviđanje da li ste u ljubavi na osnovu informacija kao što je ona koliko ste puta posetili profil nekog korisnika, zatim broj ljudi na vašoj profilnoj fotografiji i procenat prijatelja suprotnog pola.
Vaša ličnost - Facebook razmišlja o korišćenju vaših objava i poruka sa ciljem otkrivanja vaših osobina. Procena stepena vaše ekstrovertnosti, otvorenosti ili emocionalne stabilnosti može se koristiti u odabiru priča ili reklama koje će vam se prikazivati.
Vaša budućnost - Jedna patentna prijava opisuje korišćenje objava i poruka i upotrebe kreditne kartice i lokacije u predviđanju kada će se verovatno desiti neki značajan događaj u vašem životu, kao što je rođenje, smrt ili završetak školovanja.
Identifikacija vaše kamere - Jedna prijava razmatra analiziranje slika kako bi se napravio jedinstveni potpis kamere pomoću loših piksela ili ogrebotina objektiva. Takav potpis bi se mogao koristiti da saznate da li neko učitava slike napravljene vašim uređajem, čak i ako ranije niste bili povezani na mreži. Isto tako, potpis se može koristiti da bi se otkrila naklonost između vas i prijatelja na osnovu toga koliko često koristite istu kameru.
Osluškivanje vaše okoline - Jedna patentna prijava istražuje mogućnost korišćenja mikrofona kako bi se otkrilo koje TV emisije gledate i da li utišavate reklame.
Praćenje vaše rutine - Jedan patent se odnosi na praćenje nedeljne rutine korisnika i slanje obaveštenja drugim korisnicima o odstupanjima od rutine. U toj prijavi se opisuje otkrivanje lokacije telefona usred noći kako bi se utvrdilo gde korisnik živi.
Vaše navike - Ovaj patent razmatra usaglašavanje lokacije vašeg telefona sa lokacijama telefona vaših prijatelja kako bi se zaključilo sa kim se najviše družite. Takođe se razmatra nadzor nad telefonom kad je on u stanju mirovanja kako bi se zaključilo koliko sati spavate.
U nekim slučajevima kompanije štite svoje patente kako bi pobedile svoje rivale po pitanju nove tehnologije, čak i ako nemaju nameru da je koriste. To može biti slučaj i sa nekim Facebookovim patentima. Ipak, mnogi od njih se bave novim načinima prikupljanja, analiziranja i korišćenja ličnih podataka za potrebe oglašivača. To je veoma bitno za poslovni model kompanije. U prvom tromesečju 2018. skoro 99% prihoda Facebooka došlo je od oglašavanja.
Sve dok Facebook nastavlja sa prikupljanjem ličnih podataka, trebalo bi da budemo oprezni jer bi se oni mogli koristiti u druge svrhe, koje su gore od reklama, uključujući i manipulisanje izborima ili emocijama korisnika.
Sa više od dve milijarde aktivnih korisnika mesečno, od kojih većina deli svoje misli i osećanja na platformi, prikupljanje ličnih podataka koje sprovodi Facebook je bez presedana. To se verovatno neće promeniti, smatraju stručnjaci koje citira Njujork Tajms.
"Nisam video nikakve naznake da je Facebook promenio svoju posvećenost gledanju svega što radimo, beleženju sve što radimo i korišćenju svega što radimo", rekao je jedan od sagovornika Njujork Tajmsa.

Izdvojeno
Facebook želi da koristi slike koje nikada niste objavili za obuku AI modela

Facebook već godinama koristi javne objave, fotografije i interakcije korisnika za obuku veštačke inteligencije. Kompanija je već iskoristila javn... Dalje
Facebook uvodi passkey – bezbedniji način prijave bez lozinke
.jpg)
Facebook je najavio da uvodi passkey (digitalni ključ) kao novi način prijavljivanja na mobilnim uređajima, bez potrebe za klasičnim lozinkama. Ov... Dalje
Zašto sajber kriminalci traže posao na LinkedIn-u
.jpg)
Sajber kriminalci iz poznate grupe FIN6 predstavljaju se kao ljudi koji traže posao na platformama poput LinkedIn-a kako bi zarazili poslodavce malve... Dalje
Oglasi za lažne AI video generatore na Facebook-u i LinkedIn-u šire malvere

Mandiant Threat Defens upozorava korisnike na prevaru iza koje stoji grupa UNC6032 koja na društvenim mrežama postavlja oglase za lažne AI video al... Dalje
TikTok video snimci šire malvere Vidar i StealC

Sajber kriminalci koriste TikTok video snimke za širenje malvera za krađu informacija Vidar i StealC u ClickFix napadima, upozorava Trend Micro. Re... Dalje
Pratite nas
Nagrade