Teorija malog sveta: Sa Facebook-om svet je još manji

Društvene mreže, 23.11.2011, 10:37 AM

Teorija malog sveta: Sa Facebook-om svet je još manji

Novo istraživanje koje je za potrebe Facebook-a sproveo univerzitet iz Milana pokazuje da poznata teorija o 6 stepeni razdvojenosti nije više tačna. Prema ovoj takozvanoj “teoriji malog sveta” (six degrees of separation), bilo koje dve osobe mogu da stupe u vezu preko najviše 6 drugih osoba. Novo istraživanje koje je sprovedeno tokom maja i kojim je bilo obuhvaćeno nasumično izabranih pola miliona aktivnih korisnika Facebook-a pokazuje da je taj stepen razdvajanja nešto manji i da iznosi 3,74. Drugim rečima, kažu autori ovog istraživanja, kada je reč o bilo kojoj osobi prijatelj vašeg prijatelja poznaje prijatelja njegovih/njenih prijatelja.

Eksperiment koji je sproveden sa korisnicima Facebook-a pokušao je da proveri teoriju o šest stepeni razdvojenosti koja datira iz 1929. godine i čiji je tvorac mađarski pisac Fridžis Karinti. Prema ovoj teriji između svake dve osobe na planeti stoji 6 drugih ljudi. Teorija je stekla veliki broj poklonika a dodatno je popularizovana pozorišnim komadom, filmom i igricom.

Američki sociolog Stenli Milgrem je 1967. godine sproveo eksperiment sa pismom kada je od nasumično izabaranih učesnika u eksperimentu zatraženo da pošalju pismo određenoj osobi u Masačusetsu pri čemu su pošiljaoci jedino znali ime, zanimanje i mesto boravka osobe kojoj je trebalo poslati pismo. Instrukcija koju su dobili učesnici eksperimenta je bila, da ukoliko ne poznaju krajnjeg primaoca pošiljke, pošalju pismo osobi za koju pretpostavljaju da poznaje lično primaoca. Ta osoba bi dalje prosledila pismo sledeći isti princip sve dok pismo ne stigne do krajnjeg odredišta.

Iako se očekivalo da će lanac dostave uključiti na stotine posrednika, ispostavilo se da je potrebno svega 5 do 7 osoba da bi pismo najzad bilo isporučeno.

Facebook je sa svojih 721 miliona korisnika koji čine 10% svetske populacije pružio mogućnost da se teorija proveri na mnogo većem uzorku.

Eksperiment sa korisnicima Facebook-a spoveden je pre uvođenja funkcije pretplate (Subscriptions) koja je uvedena kako bi se korisnik mogao povezati sa ljudima koje lično ne poznaje ali za čije je objave na društvenoj mreži zainteresovan. Takođe, eksperiment je isključio Facebook fan stranice.

Istraživanje je registrovalo promenu u odnosu na 2008. godinu kad je društvena mreža imala znatno manji broj korisnika i kad je stepen razvojenosti između njih iznosio 4,28. Danas, sa preko 700 miliona korisnika ovaj stepen iznosi 3,74. Ipak, istraživači smatraju da je prosečna “udaljenost” između dve osobe sada stabilizovana i da čak i kada bi se ostatak sveta koji se još uvek nije pridružio postojećim korisnima Facebook-a povezao na mrežu, ovaj stepen ne bi bio manji od sadašnjeg.


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

''Nije do vas, do nas je'': Instagram će ubuduće obaveštavati korisnike o ''tehničkim problemima''

''Nije do vas, do nas je'': Instagram će ubuduće obaveštavati korisnike o ''tehničkim problemima''

Instagram je najavio nove funkcije koje će ljudima pružiti više informacija direktno u aplikaciji kada “nešto krene naopako”. Instagra... Dalje

Instagram najavio da će podsticati tinejdžere da ''odmore'' od Instagrama

Instagram najavio da će podsticati tinejdžere da ''odmore'' od Instagrama

Instagram će uvesti nove mere kako bi tinejdžere odvratio od štetnog sadržaja i podstakao ih da “predahnu”, izjavio je potpredsednik ... Dalje

Na Telegramu se besplatno dele podaci 700 miliona korisnika LinkedIna

Na Telegramu se besplatno dele podaci 700 miliona korisnika LinkedIna

Baza podataka koja sadrži podatke o više od 700 miliona korisnika, za koje se veruje da su prikupljeni sa LinkedIna, procurila je ove nedelje, tri m... Dalje

Facebook uvodi promene u kontrolama kolačića za korisnike u Evropi

Facebook uvodi promene u kontrolama kolačića za korisnike u Evropi

Facebook je najavio promene u kontrolama saglasnosti za kolačiće u Evropi sa ciljem da korisnicima omogući veću kontrolu nad privatnošću, ali... Dalje

Facebook demantuje izveštaje da je namerno odlagao rešavanje ozbiljnih problema na svojim platformama

Facebook demantuje izveštaje da je namerno odlagao rešavanje ozbiljnih problema na svojim platformama

Facebook tvrdi da je od 2016. godine potrošio više od 13 milijardi dolara na bezbednost i zaštitu, kao i da se 40.000 zaposlenih u kompaniji bavi i... Dalje