Čestitamo, vi ste dobitnik! Šta je realnost online lutrija

Tekstovi o zaštiti, 26.01.2012, 09:56 AM

Čestitamo, vi ste dobitnik! Šta je realnost online lutrija

Neverovatno je koliko često dobijamo poruke da smo dobitnici premije na lutriji. Sve ove srećne vesti imaju nešto zajedničko: dobitnik se obaveštava da je osvojio određenu novčanu sumu na nekoj lutriji i da mora da kontaktira predstavnika lutrije kako bi dobio osvojeni novac. Iako zvuči primamljivo, ovo nije ništa drugo nego tipična internet prevara.

Da bi dobio osvojeni novac, od korisnika se obično traži da najpre uplati određenu sumu novca i taj se zahtev kreće u rasponu od nekoliko stotina do nekoliko hiljada dolara. Takav zahtev se opravdava navodnim troškovima kao što su provizija za transfer novca, porezi, takse za otvaranje računa u banci itd. “Srećni dobitnik” često zahtevanu sumu za pokriće navodnih troškova smatra beznačajnom u odnosu na onu koju će dobiti. Međutim, onog trenutka kada prevaranti dobiju nadoknadu za svoje nepostojeće troškove oni nestaju bez traga i glasa a prevarani “dobitnik” ima veoma male šanse da ih ikada pronađe.

Dakle, kako prepoznati ovakve prevare?

Odgovor je jednostavan: ukoliko niste učestvovali u lutriji, ovakva poruka je siguran znak prevare.

Međutim, šta ako ste ipak učestvovali u igrama na sreću nadajući se pozamašnoj nagradi? Ako je zaista izvučena premija a vi učestvovali u lutriji, ukoliko ste vi dobitnik, obaveštenje ćete dobiti na svoje ime ili će biti naveden broj tiketa koji ste kupili a pismo će sadržati adresu i naziv kompanije koja je organizator lutrije.

Lažna obaveštenja o lažnim dobicima na lutriji dolaze u različitoj formi. Mnoga takva obaveštenja imaju pravopisne greške. To je pouzdan znak da je reč o prevari.

U nekim slučajevima lažne poruke nemaju pravopisne greške ali su poslate sa javnih mail servera kao što su gmail.com, hotmail.com ili yahoo.com. Imajte na umu da ugledne kompanije uvek šalju mailove sa korporativnih adresa.

U drugim slučajevima u ovakvim lažnim porukama može biti zatražen odgovor koji treba da pošaljete na email adresu koja se razlikuje od adrese pošiljaoca sa obrazloženjem da email treba poslati agentu ili menadžeru.

Drugim rečima, lažne poruke o dobitku na lutriji uvek imaju neke protivurečnosti. Vodite računa o tome.

ČESTITAMO

Evo nekih tipičnih lutrijskih mailova u kojima su iskorišćeni omiljeni trikovi prevaranata.

Evropska lutrija... ali u Nigeriji!

Na slici ispod je obaveštenje da ste dobitnik premije na Evropskoj lutriji:

Fraze kao što su “your email address was selected” (“vaša email adresa je odabrana”) ili “your address has won” (“vaša adresa je pobedila”) su znaci koji odaju prevarante. Na kraju krajeva, vi niste koristili svoju email adresu za učešće u izvlačenju nagrada, zar ne? A čak i da jeste, malo je verovatno da postoji nešto kao što je Evropska lutrija koja je navedena u pismu.

Ako ništa drugo, zahtev da kontaktirate izvesnog gospodina Maršala Elisa iz Nigerije koji iz nekog razloga koristi javni besplatni servis live.com treba da nam bude dovoljno upozorenje da je ovde reč o spamu. Organizatori igara na sreću nikada ne traže od dobitnika da ih kontaktiraju slanjem maila na njihovu lične email adrese. Celokupna komunikacija u ovakvim slučajevima bi bila obavljena sa poslovnih adresa. I ono što je najzanimljivije, ako je lutrija evropska, zašto je gospodin Elis stanovnik Nigerije?

Radoznaliji “dobitnici” mogu da potraže domen euroonlinelottery.com sa koga je poruka poslata. Naravno, takav sajt ne postoji. Umesto toga, brauzer će biti preusmeren na wn.com (World News). Na tom sajtu ne postoji znak za lutriju niti ga je ikada bilo.

Sledeći primer su obaveštenja o ishodu lutrije u kojoj ste bez znanja o tome učestvovali.

Poruka na slici ispod obećava dobitak na lutriji kompanije Coca Cola, ali je neobjašnjiva činjenica da je poruka poslata sa francuskog Yahoo! Servera.

Drugi primer je email poruka koju navodno šalje Google. Zanimljiv je deo poruke u kome se kaže sledeće: “Online izvlačenje je sprovedeno nasumičnim izborom email adresa sa ekskluzivne liste email adresa pojedinaca i pravnih lica koje su odbrane naprednom automatizovanom nasumičnom kompjuterskom pretragom interneta. Iako nije bilo prodaje tiketa svim email adresama su dodeljeni različiti brojevi tiketa...”

Žrtva će lakše zagristi mamac ako se u ovakvim porukama koriste nazivi uglednih kompanija, kao što je Coca Cola, Google, BMW, McDonald's, Microsoft ili Yahoo! Na žalost, ove kompanije ne mogu da urade mnogo kako bi sprečile da prevaranti zloupotrebljavaju njihov ugled i imena za ostvarenje svojih ciljeva.

Sve ove poruke potpisuju velike kompanije koje navodno organizuju igre na sreću. Ali zašto predstavnici ovako velikih i uglednih kompanija šalju mailove sa javnih mail servera kao što su Gmail ili MSN?

Ukoliko dobijete ovakvu poruku, posetite zvanični veb sajt kompanije. Verovatno je da ćete otkriti da kompanija ne organizuje igre na sreću. Ukoliko potražite pomoć pretraživača sa ključnim rečima "Coca Cola lottery", "Yahoo lottery", “Google lottery” među rezultatima pretrage pronaći ćete linkove ka člancima koji opisuju ovakve online prevare navodeći konkretne slučajeve pa čak i ispovesti žrtava.

IZGUBLJENI U PREVODU

Google-ov prevodilački servis, Google Translate, olakšao je posao internet prevarantima sa internacionalnim ambicijama. Nekada su njihove žrtve bili samo sunarodnici, ali sada oni svoje mailove mogu slati na adrese korisnika širom sveta i to na engleskom, nemačkom, španskom, portugalskom, ukrajinskom, poljskom, norveškom i drugim jezicima.

Ipak, korišćenje online servisa za prevođenje je očigledno u takvim mailovima koji su prepuni zanimljivih lingvističkih kreacija koje ozbiljne lutrijske organizacije nikada sebi ne bi dopustile.

OPREZ!

Prema podacima Kaspersky Laboratorije, poruke kao što su ove čine više od 3% svih spam email poruke mesečno, što znači da se radi o hiljadama poruka. Kako ne biste završili kao žrtva internet prevare, sledite neka vrlo jednostavna pravila:

  1. Upamtite - ne možete osvojite novčanu nagradu na lutriji ukoliko niste učestvovali u njoj.

  2. Ne verujte automatski prevedenim porukama ili onima koje sadrže očigledne greške.

  3. Uvek proverite email adresu pošiljaoca. Lutrijske organizacije nikad ne šalju mailove sa besplatnih mail servisa.

  4. Ako još uvek mislite da je obaveštenje koje ste dobili istinito, proverite sve dostupne podatke. Koristite pretraživače za proveru naziva lutrije, imena pošiljaoca i telefonske brojeve. Među rezultatima pretrage možete pronaći detaljna objašnjenja i komentare.

  5. Na kraju, uvek imajte na umu: nema takvih stvari kao što je besplatan ručak.


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Hakovanje veb kamere: Kako da znate da li vas neko špijunira preko veb kamere

Hakovanje veb kamere: Kako da znate da li vas neko špijunira preko veb kamere

Mnogo vremena koje provodimo pred ekranom, bilo da je u pitanju laptop ili pametni telefon, znači da smo mnogo vremena i ispred kamere a da toga ugla... Dalje

Pet dozvola koje nikada ne bi trebalo da odobrite Android igrama

Pet dozvola koje nikada ne bi trebalo da odobrite Android igrama

Aplikacije na našim telefonima podrazumevano imaju veoma ograničene dozvole. Da bi dobile pristup većini naših podataka i potencijalno opasnim An... Dalje

Šta su kolačići veb sajtova i da li bi trebalo da ih olako prihvatate

Šta su kolačići veb sajtova i da li bi trebalo da ih olako prihvatate

Svaki veb sajt prikuplja informacije o vama i vašim aktivnostima i te informacije čuva na vašem uređaju u obliku malih fajlova koji se zovu kolač... Dalje

5 sigurnih znakova prevara na internetu

5 sigurnih znakova prevara na internetu

Niko nije siguran od prevaranata na internetu. Ali bez obzira na to ko je žrtva ili koliko je sofisticirana prevara, uvek postoji način da se prepoz... Dalje

Zašto je čuvanje lozinki u veb pregledačima primamljiva ali loša ideja

Zašto je čuvanje lozinki u veb pregledačima primamljiva ali loša ideja

Slučaj malvera za krađu podataka RedLine koji cilja popularne veb pregledače kao što su Chrome, Edge i Opera, pokazuje zašto je čuvanje lozinki ... Dalje