''Kazanove za tastaturom'' i investicione prevare: Facebook, Instagram i WhatsApp su leglo prevara sa kriptovalutama

Tekstovi o zaštiti, 08.06.2022, 11:30 AM

''Kazanove za tastaturom'' i investicione prevare: Facebook, Instagram i WhatsApp su leglo prevara sa kriptovalutama

Nesrećna je realnost Facebooka da sajber kriminalci zloupotrebljavaju platformu da bi prevarili korisnike društvene mreže na ovaj ili onaj način. Američka Federalna komisija za trgovinu (FTC), upozorila je na trend rasta jedne od prevara na platformama u vlasništvu Mete - prevara sa kriptovalutama. Prema nedavno objavljenom izveštaju FTC-a, Instagram i Facebook su odgovorni za većinu kripto prevara na društvenim mrežama.

U ovom izveštaju, FTC je otkrila da se 32% svih kripto prevara na društvenim mrežama dešava na Instagramu, 26% na Facebooku i 9% na WhatsAppu koji je takođe u vlasništvu Mete.

Od početka 2021. godine, više od 46.000 ljudi prijavilo je gubitak od preko milijardu dolara u kriptovalutama zbog prevara. Prosečno, svaki pojedinac koji je prijavio prevaru izgubio je neverovatnih 2600 dolara. Najpopularnije kriptovalute koje su ljudi uplaćivali prevarantima su Bitcoin (70%), Tather (10%) i Ether (9%).

Ono što kriptovalute čini privlačnim prevarantima i što može objasniti činjenicu da su prijavljeni gubici u 2021. godini bili skoro šezdeset puta veći nego u 2018., je to što ne postoji banka ili drugi centralizovani organ koji bi registrovao sumnjive transakcije i pokušao da zaustavi prevaru pre nego što se ona desi.

„Kripto transferi se ne mogu poništiti - kada novac nestane, više nećete moći da ga vratite”, navodi se u izveštaju. “Većina ljudi još uvek nije upoznata sa načinom na koji kripto funkcioniše”, kaže FTC dodajući da sve ide na ruku prevarantima.

„Izveštaji ukazuju na društvene medije i kriptovalute kao na zapaljivu kombinaciju za prevaru. Skoro polovina ljudi koji su od 2021. prijavili gubitak kriptovalute zbog prevare rekli su da je to počelo sa oglasom, objavom ili porukom na platformi društvenih medija“, navodi FTC u svom izveštaju. „Tokom ovog perioda, skoro četiri od svakih deset dolara prijavljenih da su izgubljeni zbog prevare na društvenim mrežama izgubljeno je u kriptovalutama, daleko više nego bilo koji drugi način plaćanja.”

Od prijavljenih gubitaka zbog kripto prevara na društvenim mrežama, većina su takozvane investicione prevare. Od 2021. godine, 575 miliona dolara svih gubitaka zbog kripto prevara prijavljenih FTC-u odnosilo se na lažne mogućnosti za investiciju, daleko više od bilo koje druge vrste prevare. Priče koje ljudi dele o ovim prevarama su savršeni recept za propast: lažna obećanja o lakoj zaradi u kombinaciji sa ograničenim razumevanjem i iskustvom ljudi u vezi kriptovaluta. „Investicioni prevaranti” tvrde da mogu brzo i lako vratiti ogromnu zaradu investitorima. Ali te kripto „investicije“ idu pravo u novčanik prevaranta. Ljudi prijavljuju da im investicioni veb sajtovi i aplikacije dozvoljavaju da prate rast svojih kriptovaluta, ali sve je to lažno. Neki ljudi prijavljuju da su pre nego što su prevareni „probno“ povukli sredstva ali to je takođe u funkciji prevare, jer prevaranti nekada žele da ubede žrtve da je bezbedno da ulažu. Kada zaista pokušaju da povuku svoja sredstva, prevaranti im kažu da pošalju još kriptovaluta za nepostojeće naknade, a oni koji to ne učine neće dobiti ništa od svog novca nazad.

Romantične prevare su na drugom mestu posle investicionih prevara, sa 185 miliona dolara prijavljenih gubitaka u kriptovalutama od 2021. godine, što je skoro jedan od svaka tri dolara za koje je prijavljeno da su izgubljeni u ljubavnim prevarama tokom ovog perioda. Mnoge ove prevare uključuju i scenario sa investicionim obrtom.

„Kazanove za tastaturom”, kako ih naziva FTC, zaslepljuju ljude svojim navodnim bogatstvom i sofisticiranošću. Ubrzo, oni ležerno nude savete o tome kako da započnete sa kripto ulaganjem i pomažu pri ulaganju. Ljudi koji su prihvatali ovakve ponude prijavljivali su da je ono što su zaista dobili bilo uputstvo o slanju kriptovaluta prevarantu. Prosečan gubitak u ovim prevarama je bio zapanjujućih 10.000 dolara.

Ljudi starosti od 20 do 49 godina imaju više od tri puta veće šanse da budu žrtve prevara sa kriptovalutama nego stariji. Onu u tridesetim su najteže pogođeni, njih je 35% u grupi prevarenih. Međutim, prosečni gubici imaju tendenciju rasta sa godinama, dostižući 11.708 dolara za ljude u sedamdesetim godinama.

Kako da prepoznate prevaru? Najpre, imajte na umu da samo prevaranti garantuju zaradu ili veliku dobit. Nijedna investicija u kriptovalute ne garantuje zaradu, a kamoli ogromnu dobit. Niko od vas neće tražiti da kupite kriptovalutu pod bilo kakvim izgovorom, osim ako nije prevarant. Nikada ne mešajte onlajn sastanke i savete o investicijama. Ako vaša „nova ljubav” želi da vam pokaže kako da investirate u kriptovalute ili vas zamoli da joj pošaljete kriptovalutu, budite sigurni da je u pitanju prevara.

Naravno, prevaranti će uvek pokušati da izvuku novac od ljudi bez obzira na sve, a kriptovalute su samo najnoviji način da se to postigne. Međutim, kao što izveštaji poput ovog jasno pokazuju, platforme društvenih medija kao što je Facebook imaju obavezu da bolje identifikuju i uklone ovaj sadržaj pre nego što on stigne do većeg broja ljudi koji bi mogli biti prevareni.

Photo by Worldspectrum from Pexels


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Oglašivači dele podatke o korisnicima interneta sa obaveštajnim agencijama

Oglašivači dele podatke o korisnicima interneta sa obaveštajnim agencijama

Svaki klik na veb sajt, svako skrolovanje u mobilnoj aplikaciji i svaka reč koju unesete u pretragu prate desetine tehnoloških i marketing kompanija... Dalje

Šta ne treba deliti sa AI čet-botovima

Šta ne treba deliti sa AI čet-botovima

AI čet-botovi su postali izuzetno popularni i korisni alati za dobijanje informacija, saveta i pomoći o raznim temama. Možete ih koristiti za krei... Dalje

Zašto sajber kriminalci sve češće koriste PDF-ove za napade

Zašto sajber kriminalci sve češće koriste PDF-ove za napade

Sajber kriminalci koriste stari medij (PDF-ove) na nov i opasan način, upozoravaju istraživači kompanije Avast. PDF-ovi su postali sinonim za prakt... Dalje

Kako da sa Googlea, Facebooka, Instagrama i TikToka uklonite fotografije vaše dece koje su postavili drugi

Kako da sa Googlea, Facebooka, Instagrama i TikToka uklonite fotografije vaše dece koje su postavili drugi

Mnogi roditelji postaju svesni rizika povezanih sa deljenjem fotografija i video snimaka dece na internetu. Međutim, pojavljuje se nova, zabrinjavaju... Dalje

Rizici ''sharentinga'': Kako će slike vaše dece koje danas delite na društvenim mrežama uticati na njih u budućnosti

Rizici ''sharentinga'': Kako će slike vaše dece koje danas delite na društvenim mrežama uticati na njih u budućnosti

„Sharenting“, kombinacija reči „sharing“ i „parenting“ („deljenje“ i „roditeljstvo“), je ... Dalje