Šta bi trebalo da znate pre nego što objavite fotografije svoje dece na mreži

Tekstovi o zaštiti, 27.05.2024, 13:30 PM

Šta bi trebalo da znate pre nego što objavite fotografije svoje dece na mreži

Roditeljstvo 21. veka je čvrsto utemeljeno na tehnologiji. Od mobilnih telefona koji zabavljaju decu dok obavljaju poslove po kući, do aplikacija koje omogućavaju roditeljima da prate ishranu svoje dece, razvoj i još mnogo toga, tehnologija je promenila šta znači biti roditelj. Ali društvene mreže su dodale još jednu dimenziju roditeljstvu. Prosečno dete sada ima digitalni dosije koji često počinje kada roditelji objave fotografiju sa ultrazvučnog pregleda majke, a to je samo prvi poziv za prijatelje i porodicu da učestvuju u radosnom događaju za kojim će uslediti redovno „deljenje“ detetovih slika („sharenting“).

Međutim, neki roditelji a posebno oni koji su počeli da koriste društvene mreže u ranom detinjstvu, upadaju u zamku i prečesto objavljuju informacije o svojoj deci, što se naziva „oversharenting“ (preterano deljenje). Kao i sve što ima veze sa društvenim mrežama, i ovo donosi najmanje nekoliko rizika. Iz tog razloga, važno je da roditelji znaju da bi njihovo objavljivanje na društvenim mrežama koje je u vezi dece moralo da bude bar donekle bezbedno.

„Sharenting“ se odnosi na praksu roditelja da dele fotografije svoje dece na mreži. Obično se na platformama društvenih mreža kao što su Instagram i Facebook dele slike, a roditelji često snimaju svakodnevne trenutke iz života dece, kao što su prvi koraci, odlasci u zoološki vrt, školske priredbe i praznici. Ali koliko god roditelji želeli da podele dostignuća i živote svoje dece sa prijateljima i porodicom, deljenje fotografija na mreži može biti problematično.

Postoje, naravno, neke pozitivne strane u vezi sa deljenjem. Na primer, roditelji često na taj način grade zajednice preko ovih platformi. Ovo može biti odličan resurs kada je u pitanju roditeljstvo i omogućava roditeljima da razmene iskustva u vreme kada se mnogi mogu osećati kao da nemaju pojma šta rade. Takođe, za roditelje koji žive daleko od članova porodice i prijatelja, deljenje fotografija njihove dece na mreži je način da se ti važni ljudi uključe u živote njihove dece. Međutim, kada roditelji podele slike koje sadrže lične podatke o detetu ili detalje koji bi mogli da budu sramotni za decu kada odrastu, „preterano deljenje“ može postati problem.

Kako su platforme poput Facebooka i Instagrama postale sve prisutnije u društvu, deljenje je postalo veoma normalno. U stvari, statistika pokazuje da su roditelji više nego voljni da dele slike i video snimke svoje dece na mreži. Prema nekim podacima, više od 75% roditelja je podelilo slike svoje dece na društvenim mrežama, a 33% nikada ne pita svoju decu za dozvolu pre nego što podele fotografije na mreži.

Roditelji bi ipak možda trebalo da se zapitaju da li je deljenje fotografija njihove dece na mreži bezbedno. Naravno, ovo je veoma lični izbor. Neki roditelji odluče da uopšte ne objavljuju slike svoje dece. Ali za one koji žele da nastave da dele fotografije na mreži sa porodicom, postoje brojni načini da se poboljša bezbednost ovih fotografija i smanji rizik od „preteranog deljenja“. Evo nekih od njih:

√ Proverite podešavanja privatnosti. Uverite se da sve objave mogu da vide samo porodica i bliski prijatelji i uklonite dozvole za ponovno deljenje. Omogućavanje nepoznatim ljudima i poznanicima da vide dečje fotografije može biti opasno. Razgovarajte o privatnosti sa prijateljima i porodicom. Budite jasni u pogledu zaštite privatnosti dece i postavite granice kada je reč o načinima na koji mogu da se bave objavama.

√ Isključite metapodatke i geografsko označavanje jer nekorišćenje ovih funkcija može da umanji mogućnost drugih ljudi da prate decu putem fotografija podeljenih na mreži.

√ Izbegavajte informacije koje mogu da ih identifikuju - bilo da se nalaze na samoj fotografiji ili u natpisima, pazite da ne delite detalje koji bi omogućili drugima da pronađu i prate decu. Ovo uključuje imena, datum rođenja, školu, mesta na koja redovno idu, pa i porodični dom.

√ Izbegavajte korišćenje pravih imena dece na mreži. Umesto toga, koristite nadimke ili opisne fraze za decu.

√ Ne postavljajte potencijalno neprijatne slike, bilo da su to fotografije dece u kadi ili obučene u smešnu odeću, ove slike mogu da izazovu probleme detetu dok odrasta.

√ Koristite bezbedne platforme - umesto da delite fotografije na mreži, koristite bezbednije platforme da pokažete slike dece prijateljima i porodici. Na primer, WhatsApp štiti fotografije end-to-end enkripcijom i daje korisnicima mogućnost da pošalju fotografije koje se mogu otvoriti samo jednom.

√ Izbegavajte da pokazujete detetovo lice. Neki roditelji pokrivaju lica svoje dece pre nego što objave njihove fotografije na društvenim mrežama. Ovo se može uraditi korišćenjem „nalepnica“ iz aplikacija, kao što je Instagram, kojima je moguće pokriti njihova lica ili korišćenjem alata za uređivanje pomoću kojih možete zamagliti lica.

Foto: Melike Benli / Pexels


Prijavite se na našu mailing listu i primajte najnovije vesti (jednom dnevno) putem emaila svakog radnog dana besplatno:

Izdvojeno

Šta bi trebalo da znate pre nego što objavite fotografije svoje dece na mreži

Šta bi trebalo da znate pre nego što objavite fotografije svoje dece na mreži

Roditeljstvo 21. veka je čvrsto utemeljeno na tehnologiji. Od mobilnih telefona koji zabavljaju decu dok obavljaju poslove po kući, do aplikacija ko... Dalje

Veb pregledači koji štite vašu privatnost: vodič za početnike

Veb pregledači koji štite vašu privatnost: vodič za početnike

Ako ste korisnik jednog od najpopularnijih veb pregledača na svetu - Google Chromea, koji koristi dve trećine korisnika interneta iz celog sveta, o... Dalje

8 najčešćih prevara sa kojima se možete susresti ako koristite aplikaciju Telegram

8 najčešćih prevara sa kojima se možete susresti ako koristite aplikaciju Telegram

Telegram je popularna aplikacija među prevarantima iz nekoliko razloga. Prvo, nudi visok nivo anonimnosti, jer se korisnici mogu prijaviti bez otkriv... Dalje

Oglašivači dele podatke o korisnicima interneta sa obaveštajnim agencijama

Oglašivači dele podatke o korisnicima interneta sa obaveštajnim agencijama

Svaki klik na veb sajt, svako skrolovanje u mobilnoj aplikaciji i svaka reč koju unesete u pretragu prate desetine tehnoloških i marketing kompanija... Dalje

Šta ne treba deliti sa AI čet-botovima

Šta ne treba deliti sa AI čet-botovima

AI čet-botovi su postali izuzetno popularni i korisni alati za dobijanje informacija, saveta i pomoći o raznim temama. Možete ih koristiti za krei... Dalje